Hoe kies je het juiste online marketing / webdevelopment bureau?

Een goed online marketing of webdevelopment bureau kiezen. Wij bij Blue Flamingos weten er alles van. We hebben in het verleden vaak genoeg een goede, maar ook vaak genoeg een minder goede keuze gemaakt met onze labels.

Weet wat je wil bereiken

Gelukkig hebben we hier ook een aantal learnings uitgehaald, en die delen we graag met jullie! Verschillende marketingexperts hebben we in het verleden ingeschakeld voor weflycheap. Vaak succesvol, maar zeker niet altijd. De gemene deler van de foutieve keuzes zat hem vaak in het niet duidelijk hebben van onze doelen.  Wat wilden we bij weflycheap nou eigenlijk bereiken met SEO? Wat was onze PR strategie en hoe wilden we meten of dit succesvol was? Zomaar een aantal vragen die wij onszelf destijds hadden moeten stellen, maar achterwege hebben gelaten. Het kiezen van een goed webdevelopment of online marketing bureau begint dus echt altijd bij jezelf. Je moet antwoord kunnen geven op de volgende vragen om jouw project te kickstarten:

  1. Wat moet het eindproduct worden?
  2. Wat is het doel van dit eindproduct?
  3. Wanneer ben ik tevreden?

Beantwoord deze vragen SMART. Dat wil zeggen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Je zal zien dat je op deze manier al goed duidelijk hebt waar je naartoe wil, op welke termijn en met welke ROI. 

Voorbeeld 1: een schoenen website wil SEA gaan inzetten voor de verkoop van schoenen

  1. Het eindproduct moet worden een ingericht adwords account in Google. Voor de top 25 best verkopende schoenen moeten er minimaal 3 advertenties draaien. Dit moet live staan binnen 6 weken.
  2. Het doel is om 20% van de omzet te behalen door de inzet van SEA binnen 3 maanden.
  3. Voor elke euro die wordt uitgegeven aan SEA campagnes wil ik een ROI halen van 20%. Dat wil zeggen een marge pakken van €0,20 op elke €1. Binnen 6 maanden moet dit haalbaar zijn.

Als je met een dergelijke briefing bij een online marketing bureau komt aanzetten, dan is het direct helder wat je verwacht en is het duidelijk dat ze niet zomaar wat kunnen aanmodderen met jouw budget. 

Voorbeeld 2: een veilingwebsite wil een push notificatie kunnen sturen aan klanten

  1. Het eindproduct moet een native app worden in IOS en Android. Deze app moet klaar zijn binnen 4 maanden. De functionaliteit moet voornamelijk bestaan uit het sturen van een dagelijkse push met daarin de “veiling van de dag”.
  2. Het doel is om klanten betrokken te houden bij de veilingwebsite en minder afhankelijk te worden van acquisitie van nieuwe klanten. De retentie moet verhoogd worden met 10% binnen 12 maanden.
  3. Elke nieuwe klant kost €5. Een hogere retentie van 10% zorgt voor 5000 terugkerende klanten op jaarbasis. Op jaarbasis kan de app ons dus €25.000 besparen. De investering wil ik terugverdiend hebben met 2 jaar, dus de app mag mij maximaal €50.000 kosten.

Uiteraard is deze case erg platgeslagen en is de praktijk weerbarstiger. Maar het gaat om het idee dat je van te voren op een SMART manier goed nadenken over je eindproduct en de doelen die je daarmee wil bereiken. Dat maakt de keuze echt een stuk makkelijker!

10 tips bij het kiezen van jouw online marketing of webdevelopment bureau

De eerste stap is de belangrijkste. Maar dan ben je er nog lang niet! Er zijn namelijk ontelbaar veel bureau’s en het is verdraaid lastig om hier een keuze in te maken. 

Kijk in je eigen netwerk

We diskwalificeren onszelf, nieuw bureau gestart in 2020, natuurlijk keihard, maar kijken in je eigen netwerk is vaak de kortste klap om een geschikt bureau te vinden. 

Je hebt vast vrienden, medewerkers, collega’s die zelf of via via mensen kennen die eerder met een bepaald bureau hebben samengewerkt. 

Op deze manier heb je direct een positieve referentie voor dat bureau te pakken van iemand uit jouw eigen netwerk. Dat is nog net wat lekkerder dan een referentie op de website van het bureau zelf natuurlijk. 

Een kwalitatief portfolio en showcases

Om er snel achter te komen wat voor ervaring een bepaald bureau heeft dan is het raadzaam om te kijken naar het klantportfolio van dit bureau en de showcases. Het klantportfolio vertelt je bijvoorbeeld iets over de branche waarin het bureau werkzaam is. 

De showcases vertellen wat meer over de kennis en ervaring van dit bureau. Uiteraard zijn de showcases zorgvuldig gekozen door het bureau zelf. Hier zie je niet zo snel gekke dingen in staan. Maar het geeft je wel een goed beeld van de kwaliteit en ervaring. 

Tips:

  • Een heel groot portfolio en veel showcases lijken vaak interessant. Maar bedenk ook dat een bureau als deze waarschijnlijk erg veel klanten heeft. Dat hoeft niet altijd positief te zijn voor jouw case.
  • Niet alle klanten staan vaak in het portfolio. Sommige klanten kiezen er bewust voor om “onzichtbaar” te blijven in het belang van concurrentieoverwegingen.

Tijd

Een grote frustratie voor bijna iedereen: “mijn web / online marketing bureau heeft geen tijd”. Wij weten er alles van, en dit frustreerde ons regelmatig in het verleden. Zeker als je achteraan de stapel wordt gelegd en jouw issue in de eerste 4 weken nog niet opgepakt kan worden. 

Laat je dus goed informeren over de grootte van het portfolio in verhouding tot het aantal medewerkers en stel concrete vragen:

  • Wat is jullie werkwijze mbt inplannen van uren?
  • Hoe ver van te voren moet ik aangeven dat ik uren nodig heb?
  • Wat is de huidige wachttijd voor de start van een nieuw project?

Realiseer je wel dat een goed kwalitatief bureau vaak niet direct zeeën van tijd heeft…. Dat zou namelijk gek zijn en impliceert juist een lage kwaliteit.

Team

Minstens zo belangrijk zijn de teamleden van een bureau die jij op het oog hebt. Check daarom altijd even welke teamleden er werken voor en of zij gekwalificeerd zijn voor de job die ze voor jou moeten uitvoeren. Dit kan je doen door de teampagina op de website van het bureau te bekijken. Is deze er niet, check dan via Linkedin wie er voor het bedrijf werken.  

Ga je met een bureau in zee, check dan ook altijd welke teamleden er gaan meewerken aan jouw project. Het zou zonde zijn als je de volle mep betaalt, en je website wordt ontwikkeld door een stagiair… Besef je wel dat meer senioriteit uiteraard ook een bepaald prijskaartje heeft. 

Exit

Je bent er vaak nog niet mee bezig, maar het is een knetter belangrijke. Een samenwerking met een online marketingbureau of webdevelopment partij kan soms aanvoelen als een huwelijk. Vaak is een huwelijk gelukkig goed, maar soms helaas ook minder goed. In dat geval moet je goede afspraken op voorhand hebben gemaakt hoe je uit elkaar kan. 

Er is niks vervelender dan een webbureau die werkt met een eigen ontwikkeld CMS. Wij zeggen: nooit doen! Want dan weet je zeker dat je nooit meer weg kan. 

Ook het eigendom over de broncode van jouw applicatie moet altijd in jouw bezit zijn. Regel dit op voorhand goed, zodat je hier later geen gesteggel over krijgt. 

Kernwaarden en bedrijfscultuur

Wil je een bureau een kleine klus laten uitvoeren, dan is het minder belangrijk. 

Wil je intensief gaan samenwerken met een bureau, dan is het goed om jouw kernwaarden op een rijtje te krijgen en te checken op cohesie. Een online marketing en webdevelopment bureau is vaak een verlenging van jouw business. Je wil dus niet dat dit mijlenver van jouw kernwaarden en cultuur afstaat. In dat geval wordt het sowieso lastiger om dezelfde doelen na te streven met dezelfde compassie. 

Voel je het niet? Ga dan geen intensieve samenwerking aan of zoek eerst nog even verder. Anders is het zeer waarschijnlijk een voorbode voor problemen. 

Werkwijze

Bureaus verschillen enorm in hun werkwijze. Check goed welke werkwijze het beste aansluit op jouw doelen en ambities. Op het vlak vak webdevelopment wordt er vaak gewerkt met de SCRUM / Agile methode, Kanban / Agile methode,  de watervalmethode of geen methode. 

Kijk goed naar de voordelen en nadelen van elke methode en kies wat voor jou het beste past. 

Koop geen gebakken lucht

Wees kritisch op beloftes van bureaus. Een SEO bureau die jou binnen een maand een nummer 1 positie belooft kan je beter direct wegstrepen. SEO is namelijk van de lange termijn en de enige manier om snel een nummer 1 positie te behalen is op de verkeerde manier. Let hier dus goed op!

Ga voor eerlijke, realistische en transparante beloftes waarbij ‘minder’ door de bank genomen beter is dan ‘meer’.

Contact met het bureau

Hoe makkelijk is het om contact te krijgen met een bureau. De contactgegevens moeten eigenlijk nooit verder weg zijn dan 0 klikken op de website, met andere woorden, deze moeten altijd in beeld staan.

Ook moet je makkelijk met de juiste mensen kunnen spreken, moeten er frequente contactmomenten zijn en moet het erg laagdrempelig zijn. Een contactpersoon die je niet kan bereiken zonder back up is meestal geen goed teken.   

Blijf altijd kritisch

Een bureau zal vaak een al gemaakte analyse nog een keer willen uitvoeren om een en ander te bevestigen dan wel niet te bevestigen in de huidige tijdsgeest. 

Ga hier niet in mee! 

Geef aan dat je achter de kwaliteit staat van eerdere rapportages en dat je daarop wil voortborduren. 

Mocht de kwaliteit echt slecht zijn dan is dit natuurlijk anders. 

Samenwerken met Blue Flamingos

Wij bij Blue Flamingos pretenderen niet alle wijsheid in pacht te hebben. En zeker weten zijn we niet de ideale partner voor iedereen. 

Gelukkig niet, we houden ons bureau namelijk bewust klein en ons klantenportfolio ook.

Op die manier kennen wij onze medewerkers & onze klanten persoonlijk en blijven we altijd dichtbij onze kernwaarden en cultuur.  Dat vinden wij namelijk super belangrijk! Check ze hier en bekijk of dit aansluit op jouw visie. 

Denk jij dat wij een waardevolle toevoeging voor jouw business kunnen zijn? Laat dan hieronder jouw nummer achter en je wordt zsm teruggebeld. Niet door een salesmanager of een new business manager. Maar gewoon door Jeroen, Ruud of Eelko. Wel zo persoonlijk! 

For those who have seen the Earth from space, and for the hundreds and perhaps thousands more who will, the experience most certainly changes your perspective. The things that we share in our world are far more valuable than those which divide us.

It suddenly struck me that that tiny pea, pretty and blue, was the Earth. I put up my thumb and shut one eye, and my thumb blotted out the planet Earth. I didn’t feel like a giant. I felt very, very small.

Science has not yet mastered prophecy. We predict too much for the next year and yet far too little for the next 10.

We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win.