Wat is duplicate content en wat betekent dit voor je SEO?

Duplicate content, een onvermijdbare term voor (SEO-)marketeers. In hoeverre is dit nou echt schadelijk voor je SEO-resultaten? Is duplicate content te voorkomen? En hoe los je duplicate content op? Wij vertellen je er alles over in deze blog!

Wat is duplicate content?

Als je duplicate content letterlijk vertaalt betekent het dubbele content. Volgens Google refereert de term ‘duplicate content’ naar inhoudelijke blokken content dat (zo goed als) gelijk staat aan andere content, binnen óf buiten één domein. Eigenlijk houdt het in dat dezelfde content te bereiken is via meerdere URL’s. Duplicate content komt veel voor in de SEO-wereld. Gelukkig is het in de meeste gevallen niet schadelijk volgens Google. Maar toch kan het in bepaalde gevallen wel je SEO-resultaten benadelen. Lees snel verder om erachter te komen wat deze gevallen zijn en wat je hier aan kan doen.

Een aantal voorbeelden van duplicate content

Eerder schreven we al dat ‘duplicate content’ refereert naar inhoudelijke blokken content dat (zo goed als) gelijk staat aan andere content binnen of buiten hetzelfde domein, en dat dit eigenlijk niks anders is dan dezelfde content dat via meerdere URL’s te bereiken is. Duplicate content binnen hetzelfde domein noemen we interne duplicate content. Duplicate content buiten hetzelfde domein, dus op twee (of meerdere) verschillende websites, noemen we externe duplicate content. 

Interne duplicate content

Vaak ontstaat interne duplicate content ‘per ongeluk’. Soms heeft het bijvoorbeeld te maken met verschillende URL’s die op dezelfde pagina terechtkomen. We zetten een aantal mogelijkheden waardoor interne duplicate content ontstaat op een rijtje:

  • De homepage van jouw website is met en zonder ‘www’ te bereiken, dus: www.website.nl en website.nl. Hetzelfde kan gelden voor ‘https’.
  • Van elke desktop- en mobiele pagina is ook een printversie beschikbaar.  
  • Je beschikt over een webshop en verschillende producten zijn via meerdere categorieën, dus ook meerdere URL’s te bereiken. 

Op bovenstaande issues kun je invloed uitoefenen door middel van een canonical tag. Later in dit artikel lees je hier meer over.

Externe duplicate content

Er zijn verschillende redenen waardoor externe duplicate content kan ontstaan. We zetten een aantal mogelijkheden op een rijtje:

  • Een gastblogger schrijft een blog voor jouw website. De gastblogger besluit om een kopie op zijn/ haar eigen website te plaatsen.
  • Je beschikt over een webshop. De artikelomschrijvingen van de producten die je verkoopt, kopieer je van de website van de leverancier en plaats je zelf ook bij je producten. Ook andere webshops die dit product verkopen doen dit.
  • Er is een persbericht geschreven die op veel websites geplaatst wordt.

Is duplicate content per definitie slecht voor je SEO?

Duplicate content hoeft niet per se slecht te zijn voor je SEO, maar het kán wel negatieve invloed hebben op je SEO-resultaten. Het nadeel van duplicate content is namelijk dat Google zelf een pagina uitkiest die hoger moet ranken dan de andere pagina en dat je hier slechts invloed op kan proberen uit te oefenen. Heb je externe duplicate content? Dan is het goed om de weten dat Google de voorkeur geeft aan originele content. Dit betekent dat de kans groot is dat de originele bron eerder geïndexeerd wordt en daardoor hoger in de Search Engine Results Page (SERP) komt dan de pagina met duplicate content.

Duplicate content nadelig voor je crawl budget

Sommige marketeers creëren ‘bewust’ duplicate content omdat ze hopen dat Google de content sneller en beter oppakt, waardoor ze hoger ranken in de SERP. Echter kan dit juist ook negatieve invloed hebben op je SEO-resultaten. Iedere website heeft namelijk een bepaald crawl budget. Het crawl budget van een website geeft aan hoeveel pagina’s van je website gescand kunnen worden door Google. Hoe hoger je crawl budget is, hoe meer pagina’s gescand en dus geïndexeerd kunnen worden.

Doordat we een bepaald crawl budget hebben voor onze websites, worden dus niet alle pagina’s gescand en geïndexeerd. Met SEO-werkzaamheden proberen we invloed uit te oefenen op de pagina’s die Google indexeert, maar uiteindelijk bepaalt Google zelf welke pagina’s in de SERP verschijnen. Heb je dubbele content? Dan kiest Google zelf de pagina uit waarvan hij denkt dat het de beste pagina is. Het zou zonde zijn als Google een bepaalde pagina indexeert, terwijl je voorkeur uitgaat naar een andere pagina. Zorg ervoor dat je crawl budget niet verloren gaat aan duplicate content. Voorkom daarom dubbele content of los je dubbele content op. Later lees je hoe je dit doet.

Negatieve gevolgen voor je user experience

Ook kan duplicate content negatieve invloed hebben op andere factoren. Wanneer een bezoeker tijdens een zoekopdracht op bijvoorbeeld Google een reeks van gelijke content ziet tussen de zoekresultaten, kan dit negatieve invloed hebben op je user experience. Zorg er dus voor dat je je onderscheidt. Dit is waardevol voor de gebruiker, zodat hij niet steeds dezelfde inhoud ziet.

Hoe voorkom je duplicate content?

  1. Schrijft iemand anders een stukje voor jouw website, bijvoorbeeld een gastblogger voor jouw reiswebsite? Spreek af dat de gastblogger niet de exacte tekst kopieert voor zijn/ haar eigen website. Zet dit eventueel in het contract tussen jou en de gastblogger.
  2. Heb jij een webshop? Overweeg dan om zelf artikelomschrijvingen te schrijven om duplicate content met andere webshops te voorkomen. Maar let op: dit is erg arbeidsintensief. Sommige grote webshops hebben eigen copywriters om artikelomschrijvingen te schrijven.
  3. Duplicate content met betrekking tot nieuws- en persberichten is nou eenmaal niet te voorkomen en dit begrijpt Google ook. Hier zul je dus niet snel op ‘afgestraft’ worden, in de zin van dat je niet meer in de SERP terecht komt. Wel maakt Google zelf de keuze welke pagina hoger in de SERP komt te staan.

Hoe los je duplicate content op?

  1. Heb je meerdere pagina’s op je website staan met gelijke content? Wellicht kun je deze pagina’s samenvoegen of bepaalde pagina’s uitbreiden, waardoor de content niet meer duplicate is.
  2. Een technische, maar mogelijk zeer nuttige manier op duplicate content op te lossen, is het toevoegen van canonical URL’s. Met een canonical URL vraag je de zoekmachine om een bepaalde URL te indexeren. Maar let op: dit geeft niet de garantie dat dit daadwerkelijk gebeurt. Denkt Google dat de andere URL toch waardevoller is om te indexeren? Dan kan de canonical URL genegeerd worden. Het toevoegen van een canonical URL hoeft niet ingewikkeld te zijn. Heb jij een WordPress website? Dan kun je gemakkelijk de populaire Yoast SEO plugin downloaden. Met behulp van deze plugin voeg je gemakkelijk rel=”canonical” toe aan de webpagina waarvan je dat wenst.

 

De Yoast SEO WordPress plugin

team lid
08 januari 2021, doorEllemijn Dekker