logo

Hero, Hub, Hygiene: zo werkt het

Marketing

Consistent content creëren, waarmee je de doelgroep raakt. Dat is niet voor iedereen easy peasy lemon squeezy. Gelukkig helpt het 3H-model van Google je een handje. Wat houdt dit model in en hoe gebruik je ‘m zelf? In deze blog lees je alles wat je moet weten over Hero, Hub en Hygiene. Zo wordt het raken, binden én helpen van je doelgroep ook voor jou een peulenschil.

hero-bg

Mirjam Heerink

Contentstrateeg

Gepubliceerd op

20 Aug. 2024

Bijgewerkt op

03 Feb. 2025

Wat houdt het Hero-, Hub-, Hygiene-model in?

Volgens het 3H-model heb je drie soorten content nodig in je contentstrategie om je bezoeker aan je merk te binden. Met Hero-content raak je de doelgroep. Daarnaast zet je een reeks Hub-content in, zodat de doelgroep steeds terugkeert naar je merk. Tot slot is er Hygiene-content: content waarmee je de doelgroep helpt. 

Hero-content

Spider Man, Batman of Mega Mindy: je denkt misschien dat Hero-content over superhelden gaat. 🦸 Niets is minder waar. Hero-content gaat over het raken van je doelgroep. Het is content waar iedereen het over heeft en niemand omheen kan. Je laat mensen kennismaken met jouw merk. Met Hero-content pak je uit. Het komt daardoor maar één of twee keer per jaar voor in je contentkalender. Denk bijvoorbeeld aan een televisie- of radiocommercial of een brand movie.

Hub-content

Zo’n kort contentmoment met je doelgroep via Hero-content is natuurlijk hartstikke leuk. Maar een langetermijnrelatie? Daar is nog geen sprake van. Tijd om met hub-content de vlinders bij de doelgroep te laten fladderen!

Hub-content is regelmatig terugkerende content, waarmee je je doelgroep informeert, inspireert of activeert. Je kunt het ook Hub-formats noemen. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse podcast, een maandelijks videoformat of een nieuwsbrief die vaker in het jaar verschijnt. Dan zit je doelgroep iedere keer weer vol smart te wachten op je nieuwe Hub-content.

Contentformats zorgen niet alleen voor verbinding, herkenning en structuur, maar maken jouw werk als marketeer ook makkelijker. De contentkalender is namelijk ook sneller gevuld. 

Dan heb je nét wat meer tijd voor het uitwerken van je content. Of voor een bakkie koffie. 😉

Hygiene-content

Hygiene-content – ook wel hulpcontent genoemd – is de spin in het web van je content. Met deze content geef je antwoord op vragen die je doelgroep heeft. Een zoekwoordonderzoek mag dan ook niet ontbreken. Zo weet je precies wat er speelt én daarnaast word je sneller gevonden tijdens de zoektocht van de doelgroep. Vervolgens geef je antwoord op de vragen, bijvoorbeeld met how-to-video's, FAQ’s of een reeks blogs. Bekijk welke vorm het best bij je doelgroep én het kanaal past.

Hygiene-content is het hele jaar door beschikbaar voor de doelgroep. Zo sta je altijd op de radar. En dat is voor elke marketeer toch de ultieme droom? 

Hero, Hub, Hygiene: voorbeelden

Op zoek naar een ✨portie inspiratie? ✨ Bekijk hieronder verschillende voorbeelden van Hero-, Hub- en Hygiene-content.

Hero-content voorbeelden

Een commercial waar je een traantje bij weg kunt pinken is die van de Staatsloterij over de oudejaarstrekking.

En wat dacht je van de video van Interpolis over appen op de fiets, samen met Snelle? Dat is nog eens een knap staaltje ‘boodschap overbrengen naar je doelgroep’.

Hub-content voorbeelden

Voorbeelden van terugkerende contentformats? Dat zijn bijvoorbeeld onze eigen video’s van (H)eerlijke Antwoorden, waar elke twee weken een aflevering van verschijnt. Ook onze partner Uitgekookt hielpen we met Hub-content. Zo namen we meerdere afleveringen met medewerkers op voor de serie ‘Op de bank met’.

Hygiene-content voorbeelden

Antwoorden geven op de vragen van je doelgroep: dat is het doel van Hygiene-content. Dat doen we bijvoorbeeld met blogs, zowel voor Blue Flamingos als ons interne label weflycheap. Ook voor onze partners schrijven we blogs op basis van zoekwoorden. En die content kun je natuurlijk ook weer in ‘n ander jasje gieten. Zo delen we de tips uit de blogs van weflycheap ook via Instagram Reels.

Background
Waar kunnen we je mee helpen?
Ik bel of mail jullie liever