Waar staat YMYL voor en wat betekent dit voor jouw resultaten in Google?

Je geld of je leven. Dat is waar YMYL-websites invloed op kunnen hebben. Google waarneemt YMYL-websites dan ook als erg serieus. Google maakt gebruik van algoritmes en bots om alle webpagina’s te beoordelen en te ‘ranken’ in de Search Engine Results Page (SERP), oftewel in de zoekresultaten van Google. Pagina’s waarvan Google vindt dat ze van hoge kwaliteit zijn, worden hoger in de SERP geplaatst. Zo worden ook YMYL-websites beoordeeld door het algoritme van Google. Maar waar staat YMYL nou voor? Het zijn websites die cruciaal kunnen zijn voor de financiële situatie of de gezondheid van een gebruiker. Valt jouw website binnen één van deze sectoren? Lees dan gauw verder om erachter te komen waar je allemaal rekening mee moet houden, zodat jij beter gaat scoren met SEO!

Wat zijn YMYL websites?

YMYL staat voor Your Money Your Life. Letterlijk vertaald dus: je geld of je leven. In theorie zijn dit websites die op de een of andere manier invloed kunnen hebben op de financiële situatie of de gezondheid van de gebruiker.

In 2015 is er informatie uitgelekt over de richtlijnen van Google en als reactie hierop deelde Google zelf een document, genaamd Search Quality Evaluator Guidelines, om misinformatie over deze richtlijnen te voorkomen. Websites die onder de categorie YMYL-websites vallen, zijn volgens Google onder andere websites die financieel advies geven over bijvoorbeeld investeringen en website die adviseren over medische situaties, drugs of ziekenhuizen. Maar ook websites waar grote aankopen worden gedaan vallen onder YMYL-websites, zoals dure reizen, een nieuwe auto of een nieuwe televisie. In de afbeelding hieronder is uitgebreid te zien wat volgens Google Your Money or Your Life pagina’s zijn.

Your Money or Your Life pagina’s volgens Google:

Bron: Search Quality Evaluator Guidelines, 2020

Google updates die effect hebben op jouw SEO inspanningen

Eens in de zoveel tijd voert Google een update door in haar algoritme. Het doel hiervan is om de kwaliteit van de zoekresultaten te verhogen. De kwaliteit van bijvoorbeeld YMYL-websites, worden onder andere gemeten aan de hand van de kenmerken van E-A-T. Hier vertellen we je zo meer over. Google detecteert kwalitatieve pagina’s zelf en plaatst deze hoger in de SERP. Grote kans dat de resultaten die jij bovenaan in de SERP ziet van hoge kwaliteit zijn. Het nadeel van die algoritmes is dat Google hier weinig over uit laat. De kunst en uitdaging voor SEO-experts is om die Google updates te ontrafelen om hier op de juiste manier op in te spelen.

Google Medic Update

Net zoals de Google Panda Update was de Google Medic Update in augustus 2018 er ook eentje met veel impact. Uit een onderzoek van Barry Schwartz is gebleken dat de Google Medic Update voornamelijk websites in de gezondheidssector heeft getroffen. De update zorgt er namelijk voor dat het algoritme kritischer YMYL-website beoordeelt. Door deze update wordt de uitdaging voor SEO-experts om hogerop in de SERP te komen nog groter. Maar het voordeel van deze update is dat de zoekresultaten die hoog in de SERP staan vaak van hogere kwaliteit zijn dan voorheen.

Verhoog je SEO score met E-A-T

Google E-A-T. De ene SEO-expert zweert erbij, de ander vindt dat het overschat wordt. Het juist toepassen van E-A-T kan helpen je SEO score te verbeteren. De afkorting staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness, wat in het Nederlands gelijk staat aan expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Door aandacht te schenken aan deze onderwerpen, laat je zowel de bezoeker als Google zien dat de content onder andere van hoge kwaliteit is en de informatie klopt. Als er onjuiste informatie op je website staat en de zoekmachine detecteert dit, dan kan Google je hier bijvoorbeeld op ‘afstraffen’. Het afstraffen houdt in dat je pagina naar onderen schuift in de SERP. Vooral YMYL-websites zijn hier gevoelig voor, door de eventuele schade die je zou kunnen aanrichten bij een bezoeker als je onjuiste informatie op je website hebt staan. Vandaar dat zoekmachines zoals Google vooral bij YMYL-websites hier extra scherp op letten.

Expertise

Wees een expert binnen het vakgebied waarin je opereert en zorg dat de content juiste en relevante informatie bevat. Laat de bezoeker van je website zien dat je verstand van zaken hebt.  Gebruik bijvoorbeeld de ‘over ons’-pagina om de bezoeker te vertellen dat je ervaring hebt in de onderwerpen waar je over schrijft of een gerelateerde studie hebt gevolgd. Ben je geen expert binnen het desbetreffende vakgebied? Laat de content dan schrijven of checken door een expert. Of gebruik sterke bronnen om de content mee te onderbouwen. Onderschat dit onderdeel niet, Google neemt YMYL content namelijk erg serieus.

Authority

Bij authority straal je gezag en autoriteit uit. Dit kun je uitstralen als mensen weten dat je verstand van zaken hebt. Een belangrijke factor bij authority is de leeftijd van het domein. Echter heb je hier weinig invloed op omdat dit gewoon is zoals het is. Een factor waar je wel invloed op hebt is de relevantie van de content. Leest de bezoeker iets waar hij/ zij daadwerkelijk iets aan heeft? Daarnaast is een belangrijke factor de kwaliteit van backlinks. Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Zorg voor backlinks op relevante websites die goed gewaardeerd worden en een goed bereik hebben.

Trustworthiness

Straal naar de bezoeker uit dat je te vertrouwen bent. Vertrouwen kun je uitstralen door de laten zien wat jij in huis hebt. Wellicht heb je een (gerelateerde) award gewonnen. Laat dit vooral zien aan de bezoeker. Ook kun je vertrouwen winnen door reviews of testimonials op je website te tonen.

Content van hoge kwaliteit versus content van lage kwaliteit

Google streeft ernaar om zo veel mogelijk pagina’s en content van hoge kwaliteit te laten zien in de SERP. Daarom probeert het algoritme van Google onderscheid te maken tussen zogenaamde low quality content en high quality content. Volgens het Search Quality Evaluator Guidelines hebben high quality websites een hoog E-A-T-level, dus expertise, authority en trustworthiness. Ook geven deze websites voldoende informatie over het bedrijf of over degene die de content creëert. Bij low quality website missen deze factoren. 

SEO tips voor jouw YMYL-website

Wat er precies gebeurt tijdens een nieuwe Google Update blijft een raadsel die we moeten ontrafelen, maar dat aan YMYL-websites extra aandacht moet worden geschonken moet nu duidelijk zijn. Google’s algoritme pikt de pagina’s eruit die van hoge kwaliteit zijn en plaatst deze webpagina’s hoger in de SERP. Simpel gezegd kun je een algoritme eigenlijk vergelijken met digitale robots die zelf informatie kunnen vinden aan de hand van allerlei factoren die zijn ingesteld. De kwaliteit van je pagina kun je verhogen door onder andere aandacht te schenken aan E-A-T. Zorg dus bijvoorbeeld voor reviews op je website of verbeter de ‘over ons’-pagina. Of zorg bijvoorbeeld voor goede backlinks om de authority te verbeteren.