Marketing as a Service (MaaS)
Marketeers van tegenwoordig moeten verstand hebben van ALLES! Marketing as a Service maakt het mogelijk om dit brede takenpakket te vervullen. Benieuwd? In dit artikel lees je vijf grote voordelen van MaaS!
Wat is Marketing as a Service?
Marketing as a Service is een dienstverlening van online marketing bureaus waarbij je een vast aantal uren afneemt en dit iedere maand flexibel kunt onderverdelen onder verschillende marketing diensten, zoals SEO, SEA, social media, e-mailmarketing en CRO. Met MaaS krijg je de beschikking over ons volledige team van marketing specialisten.. Je kiest zelf welke marketeers je inzet als aanvulling op je eigen team.
Waarom Marketing as a Service?
Marketing is als vakgebied constant in beweging en dat is leuk en uitdagend, maar ook een enorme valkuil. Marketeers van tegenwoordig moeten verstand hebben van ALLES! Van strategie, engagement en positionering tot de uitvoering van SEA, SEO, leadgeneratie, e-mailmarketing, social (advertising) en growth hacking. En dan hebben we het alleen nog maar over online marketing. Idealiter heeft die marketeer ook nog een beetje verstand van development zodat hij of zij als product owner kan meedraaien bij development projecten. Marketing as a Service maakt het mogelijk om dit brede takenpakket te vervullen.
Alles in huis willen houden? Een gemiste kans!
Veel bedrijven hebben een team van twee medewerkers, die eigenlijk te veel ballen hebben om hoog te houden. Het gevolg: onvoldoende resultaat. Een gemiste kans!
Andere groeiende bedrijven overwegen een groter marketing team op te zetten. Het werven, selecteren en behouden van goede werknemers kost niet alleen veel geld, maar ook enorm veel effort. Voor een bedrijf waarbij marketing belangrijk is, maar niet de core-business, is het niet lonend om je eigen marketing team op te bouwen. Echter, je wil ook niet afhankelijk zijn van dure marketingbureaus die net even te weinig tijd voor je hebben ...
De T-shaped marketeer
De marketeers van de toekomst worden T-shaped marketeers genoemd. In tegenstelling tot een echte specialist is de T-shaped marketeer een generalist met specialistische kennis. Een T-shaped marketeer weet van alle marketing vlakken iets en heeft specialistische kennis van in ieder geval een dienst. Deze personen zijn erg lastig te vinden, en als je al het geluk hebt om zo iemand in je organisatie te hebben, dan zal deze toch af en toe externe specialistische hulp nodig hebben.
Hier komt Marketing as a Service om de hoek kijken! Een goed Marketing as a Service team bestaat uit T-shaped marketeers aangevuld met enkele specialisten. Dit zorgt voor 5 grote voordelen!
De 5 voordelen van Marketing as a Service (MaaS)
1. Gespecialiseerd team
Een gespecialiseerd team weet net even meer. Het verschil tussen een goede marketingcampagne en een briljante campagne zit hem in de ervaring en specialisme van het team die het bedenkt en uitvoert. Een team van 3 tot 5 marketeers met hun eigen specialiteiten is daarom essentieel. Zo kan de conversie specialist de resultaten monitoren en aanmeldpagina optimaliseren, de advertising specialist de juiste campagnes bouwen en de creatieve content marketeer fraaie uitingen en goede opvolg campagnes uitwerken.
Als je marketing écht op orde is, heb je een blijvend competitief voordeel ten opzichte van je concurrentie! Omdat het voor marketing belangrijk is om te testen, beoordelen, aanpassen en verbeteren om de beste resultaten te behalen, is het cruciaal dat het team gedurende een langere periode voor de organisatie werkt. Bij Marketing as a Service van Blue Flamingos is dit het geval. Extra voordeel: het team kan opgeschaald worden met developers om snel website verbeteringen en dergelijke door te voeren.
2. Kostenbesparing
Uiteindelijk draait marketing om return on investment (ROI). De gemaakte loon- of bureaukosten zijn hiervan een zeer belangrijk onderdeel. Het werven, selecteren en opbouwen van een marketingteam is erg kostbaar en kost veel tijd. Daarnaast lopen de kosten al snel enorm op als je meerdere specialisten fulltime in dienst hebt en allerlei tools moet aanschaffen. Bovendien loop je het risico dat je alsnog extra expertise moet inkopen en zul je moeten faciliteren dat het kennisniveau op peil gehouden blijft.
Bij Marketing as a Service betaal je alleen voor de uren uit je pakket, bijvoorbeeld 6, 12 of 18 uur per week. Het team gaat in die uren voor je aan de slag, en aan de hand van de behoefte van dat moment zal bepaald worden welke specialisten worden ingezet!
3. Geavanceerde tools
Specialisten hebben tools nodig, die vaak erg prijzig zijn. De kosten hiervan kunnen oplopen tot duizenden euro’s op jaarbasis. Bij gebruik van Marketing as a Service betaal jij niets voor deze tools. Het bureau neemt deze kosten voor zijn rekening, zodat de specialisten altijd met de nieuwste versies van de slimste tools werken. Zo maakt het team van Blue Flamingos gebruik van onder andere SEMrush, Ahrefs, Moz, Screaming Frog, Majestic, Figma, Invision, Photoshop, Hotjar, Jira en diverse development tools.
4. Flexibel op- en afschalen
Een eigen marketingteam in je organisatie kan je niet gemakkelijk op- en afschalen. De contracten zijn vaak voor langere tijd en kunnen niet zomaar worden opgezegd. Contracten op projectbasis daarentegen zijn vaak van tijdelijke aard en daarna is het afgelopen! Bureaus werken niet effectief doordat je een briefing moet aanleveren, moet wachten op een offerte en daarna net geluk moet hebben dat jouw vraagstuk ergens binnen de planning van het bureau past.
Doordat de pakketten van Marketing as a Service worden afgesloten voor minimaal 6 maanden, heb je voor een langere tijd de zekerheid van specialistische doeners die voor je klaarstaan. Uren kunnen makkelijk worden opgeschaald en aan de hand van de behoefte van dat moment zal bepaald worden welke specialisten er worden ingezet!
5. Ideale samenwerking
Branchekennis en vakspecifieke informatie zit bij het bedrijf, en moet daar ook vooral blijven. De klant zorgt voor de bedrijfsstrategie en grotendeels de positionering en doelgroep. Marketing as a Service werkt het best als specialistische marketing kennis wordt gecombineerd met branche specifieke kennis. Een intensieve samenwerking en de juiste inzet van expertise zorgt voor het maximale resultaat!