MarketingOost

MarketingOost is de toonaangevende partij in de vrijetijdseconomie die vanuit de rol van regisseur, adviseur en strategisch partner staat voor (de belangen van) de sector.

Gratis SEO scan

Vanuit de behoefte van MarketingOost om de website en bijbehorende pagina’s beter te laten ranken in Google en meer traffic te realiseren, kreeg Blue Flamingos de opdracht om een SEO scan uit te voeren. Na een uitgebreide analyse bleek dat er nog veel kansen lagen op het gebied van SEO en content. De perfecte klus voor onze flamingo’s!

Onze SEO aanpak

In eerst instantie is er een SEO aanpak voor VisitOost opgesteld, een van de merken onder de paraplu van MarketingOost. Later zijn hier ook SEO en content werkzaamheden voor Visit Hanzesteden, Salland Natuurlijk Gastvrij en Vechtdal Overijssel uit voortgevloeid. De SEO werkzaamheden zijn op onderstaande wijze aangepakt: 

Stap 1. Zoekwoordenonderzoek en monitoringstool inrichten

Voor het zoekwoordenonderzoek zijn onze SEO-specialisten aan de gang gegaan met meerdere tools om zodoende een goed overzicht te krijgen van de huidige zoekwoorden, zoekwoorden van de concurrentie en zoekwoorden die potentie hebben. Door een brainstormsessie vinden we vaak extra zoekwoorden die de moeite waard zijn. Hierna hebben we een traffic onderzoek gedaan om te kijken hoeveel volume er bijvoorbeeld op een zoekterm zit. Van al deze data is een shortlist gemaakt, gerangschikt op potentie en urgentie. Om het zoekwoordenonderzoek te voltooien doen we per pagina ook nog een backlink analyse per pagina. Zo hebben we een goed en bovenal uitgebreid beeld van het SEO-speelveld waarin we verkeren. 

Wanneer we de zoekwoorden hebben gedefinieerd is het tijd om ze te monitoren. Dit doen we door gebruik te maken van bepaalde tools, met deze tools kunnen we rapportages genereren en omzetten in learnings. Hierdoor ziiten we altijd kort op de bal en kunnen het proces goed in de gaten houden.

Stap 2. SEO content schrijven (projectmanagement via Monday en middels SCRUM)

Na het analyseren van de huidige rankings en kansrijke zoekwoorden, is er in samenspraak met MarketingOost de focus bepaald om content uit te bouwen. Via de tool ‘Monday' is het project aangevlogen, waarbij MarketingOost en BlueFlamingos een heldere workflow hebben gecreëerd. Middels deze tool kon MarketingOost de progressie monitoren van de geschreven content door de flamingo’s en werd er feedback gegeven op de teksten. Daarnaast werd hierin, aan hand van zoekwoordenonderzoek via tools zoals Google Adwords en Ubersuggest, de belangrijkste keywords gedeeld. Binnen het Blue Flamingos team is dit project op een SCRUM werkwijze aangepakt om te voortgang van te bewaken en duidelijke deadlines te stellen.

In het CMS systeem van MarketingOost is de content geplaatst en opgemaakt door onze flamingo’s. Een voorbeeld van geschreven pagina's zijn: https://www.visitoost.nl/overnachten/camping-overijssel/ommen/ en https://www.visitoost.nl/overnachten/bijzonder-overnachten/

MondayAfbeelding: Monday

Stap 3. Optimaliseren en backlinks

Voor de optimalisaties kijken we zowel naar On- als Off-page SEO, technische verbeteringen en indexering. We kijken hierbij naar zowel de zichtbare verbeterpunten als de onzichtbare technische verbeterpunten. Voor MarketingOost betekende dit bijvoorbeeld de websitesnelheid verhogen (techniek), het robot.txt bestand optimaliseren (indexatie), optimaliseren huidige content (On-page SEO), Nieuwe content schrijven (On-page SEO) en een linkbuildingstrategie ontwikkelen (Off-page SEO).

Resultaat: 200% meer organisch verkeer! 

Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat deze pagina: https://www.visitoost.nl/overnachten/camping-overijssel/boerencampings/ bovenaan in Google scoort op Boerencampings Overijssel en dat het organisch verkeer naar deze pagina met meer dan 200% is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Benieuwd naar meer resultaten? Neem contact met ons op!