5 methodes om beter te scoren dan je concurrenten op SEO!

Één van de grootste uitdagingen die je als online marketeer hebt, is de vindbaarheid van je website in zoekmachines, ten opzichte van de concurrentie. Niets is vervelender dan uren werk verrichten en optimalisaties doorvoeren, om er vervolgens achter te komen dat je nog steeds achter de concurrent blijft hangen. Om zo efficiënt en doelgericht mogelijk aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie, hebben wij in dit artikel 5 methodes uitgeschreven waar jij direct mee aan de slag kan. Lees dus gauw verder!

 

1. Optimaliseer je content voor SEO, content is king!

 

We beginnen met één van de belangrijkste methodes om goed gevonden te worden in zoekmachines; waardevolle en kwalitatieve content. Zoekmachines zullen voor gebruikers altijd de meest relevante websites tonen, dus zorg ervoor dat de content op jouw website overeenkomt met hetgeen waarop je gevonden wilt worden. Je wilt dat de bezoeker jouw content als waardevol ziet en ook echt wil lezen.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met het analyseren van pagina’s waar je goed op gevonden wordt in de zoekresultatenpagina van zoekmachines (SERP) van Google, of neem als uitgangspunt je blogs of artikelen die vaak worden gedeeld via Social Media bijvoorbeeld. Ook is het aan te raden om in kaart te brengen op welke onderwerpen veel gezocht wordt binnen jouw eigen thema. Stel jouw website gaat over interieur design, welke onderwerpen sluiten hierop aan en worden veel gezocht? Met de (deels) gratis tool Ubersuggest, kun je bijvoorbeeld ideeën opdoen van andere (nieuwe) zoektermen die relevant zijn voor jouw content. Ook krijg je hieruit een idee van de zoekvolume, leeftijdsgroep en de concurrentie.

Ubersuggest - Neilpattel.com

Om aan de slag te gaan met de optimalisatie van je content, moet je erachter komen wat de zoekintentie is van jouw doelgroep. Het doel moet zijn dat de bezoeker op jouw website vindt waar het naar op zoek is. Nog mooier; als je binnen de SERP al antwoord weet te geven op de zoekopdracht! Door gebruik te maken van structured data, kun je rich snippets tonen in de zoekresultatenpagina van zoekmachines. Structured data is het meegeven van een stukje code, waardoor zoekmachines meer kunnen leren over de content en weten dat ze dit anders kunnen vertonen in de SERP. Een FAQ (veelgestelde vragen) snippet toont bijvoorbeeld direct antwoorden, dit gebeurd middels de structured data Schema.org. Meer uitleg over rich snippets en hoe je dit kunt toepassen, vind je in onze blog over structured data.

Voorbeeld FAQ snippet van TUI - structured data in Google

2. Onmisbaar: zoekwoorden onderzoek voor SEO

 

Een 2e belangrijke SEO methode is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Hiermee breng je in kaart op welke zoektermen je gevonden wilt worden in de SERP. Dit gebeurd vaak aan de hand van een brainstorm. Je begint met het noteren van zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden aan de hand van je eigen vakkennis. Maar om het verschil te maken, is het raadzaam om echt in de huid van je bezoekers te kruipen en de zoekintentie te bepalen. De lijst met zoekwoorden vul je vervolgens in, in een van de zoekwoorden tools en daaruit bepaal je je focus. Waar zit veel zoekvolume op en is de concurrentie relatief laag? Zorg dat je dit met regelmaat doet, zodat je je content kunt blijven uitbreiden op een kwalitatieve en actuele manier.

Voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek voor SEO, zijn er verschillende tools op de markt. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de tool Ahrefs, waarmee je ook de zoekwoorden van de concurrentie kunt nagaan. Middels de functie ‘keyword gap’, kun je een pagina van je eigen website vergelijken met soortgelijke pagina’s van concurrenten. Vervolgens krijg je een uitdraai van zoekwoorden waar de concurrenten op scoren in de SERP en jij niet. Je krijgt hierdoor een beter beeld van zoekwoorden waar je nog in moet investeren en waarop je de concurrent nog moet verslaan.

TIP: Monitor nieuwe zoektermen vanaf het begin! Daarmee houd je scherp in de gaten wat je inspanningen opleveren. Bijna elke SEO tool heeft een dergelijke functie, wij vinden zelf bijvoorbeeld die van AWR of SE Ranking prettig werken!

 

3: Aan de slag met on-page SEO

 

Een 3e SEO methode die je kunt toepassen om je concurrentie voor te blijven, is het optimaliseren van je on-page SEO. Focus op waar je website of pagina over gaat en optimaliseer de nodige onderdelen. In tegenstelling tot off-page SEO, waar je kijkt naar hoe populair je website is en hoeveel autoriteit je website heeft. 

Met on-page SEO ga je de verschillende onderdelen van je website optimaliseren, die effect kunnen hebben op je rankings binnen de SERP. Belangrijke onderdelen zijn:

  • Content
    Beschik je over kwalitatieve, relevante en actuele content? Dit is namelijk het belangrijkste onderdeel van je on-page SEO strategie. De lengte van je content speelt hier ook een rol in. Schrijf bijvoorbeeld monster artikelen van +- 1400 woorden. Erg belangrijk is ook dat je content actueel is en dat je ervoor zorgt dat dit zo blijft. Het regelmatig updaten van je content is dus raadzaam.
     
  • Auteur autoriteit
    Sluit jij blogs of artikelen af met een auteur? Het moet inmiddels bekend zijn dat content king is, maar wist je dat bezoekers de voorkeur geven aan content met gezaghebbende bronnen? Ook zoekmachines als Google erkennen dit. Zo wordt er veel waarde toegekend aan de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van een pagina. Dit zijn de principes van Google E.A.T., meer daarover lees je hier! Het is dus belangrijk om aan zoekmachines uit te leggen wie een artikel geschreven heeft.
     
  • Meta title
    Beschikken de pagina’s over een meta titel? Zoekmachines zoals Google indexeren deze titels, daarmee zijn ze dus van belangrijk waarde. In de titels kun je kort aanduiden waar de pagina over gaat. Maak hier dus gebruik van relevante zoektermen. Aan te raden is max. 59 tekens, zodat deze altijd goed leesbaar blijft.
     
  • Meta description
    Hebben alle pagina’s een meta omschrijving? Dit is hét onderdeel om bezoekers te prikkelen en te beïnvloeden om door te klikken vanuit de SERP naar jouw pagina of website. De meta description is vrij omschrijvend en bevat een goede call-to-action, met een max. 155 van tekens. Ook hier is het aan te raden relevante zoektermen te gebruiken, zet deze zoveel mogelijk vooraan.
     
  • Headings
    Is je pagina goed ingedeeld met duidelijke ‘title tags’? De headings, oftewel (sub)koppen op een pagina, zorgen voor een duidelijke structuur. Zo gebruik je de H1 tag om aan te duiden wat het hoofdonderwerp is van de pagina en zijn de H2 tags, weer subtitels van de H1. Hiermee kun je content verdelen en overzichtelijk maken. Onder de H2 tags, kun je weer H3 tags hangen. Hier kun je bijvoorbeeld ook latente keywords aan toevoegen. Dit zijn keywords die nauw in verband staan mét - of een synoniem zijn voor je focus keyword(s). Gaat jouw website over schoenen, dan zijn keywords als laarzen, hakken, slippers en sandalen latente keywords.
     
  • URL structuur
    Heb je een logische URL structuur voor al je URL’s? Zorg ervoor dat je URL’s makkelijk te lezen, begrijpen en volgen zijn. Ze moeten de pagina omschrijven, met gebruik van keywords. Zorg ervoor dat de URL niet meer dan 3 lagen diep gaat. Voorbeeld: https://www.kledingshop.nl/schoenen/hardloopschoenen/nike
     
  • Keywords
    Focus je wel voldoende op de zoektermen waar je op gevonden wilt worden? Zorg ervoor dat je je content optimaliseert en je je focus keywords voldoende opneemt. Belangrijk is wel dat je content altijd zo goed en natuurlijk mogelijk leesbaar blijft, voorkom ‘keyword spamming’. Maak ook zeker gebruik van latente keywords! Hiermee zorg je ervoor dat alles wat met het onderwerp te maken heeft, goed in verbinding staat met elkaar. Zoekmachines verwachten tegenwoordig latente keywords terug te lezen in teksten. Hiermee help je zoekmachines het hoofdonderwerp van jouw tekst te achterhalen. 

    TIP: zorg dat je keywords extra opvallen en sneller worden opgepikt door ze dikgedrukt te maken!
     
  • Afbeeldingen
    Maak je gebruik van afbeeldingen op je website? Zorg er dan voor dat deze beschikken over een bestandsnaam, een titel-attribuut en een ALT-tag. Je omschrijft hier kort waar de afbeelding over gaat, in enkele steekwoorden met keywords. Mocht een afbeelding niet laden, kan de bezoeker alsnog lezen waar de afbeelding over gaat door eroverheen te ‘hoveren’. Vooral de ALT-tag is erg belangrijk, gezien zoekmachines hieruit kunnen lezen waar de afbeelding over gaat.
     
  • Page speed
    Weet je wat de pagina snelheid van je website is? Niet alleen is een snelle website fijn voor de bezoeker, maar ook zoekmachines beoordelen je website hierop. Middels de speed test van Google, kun je je website snelheid testen. Volgens Google, verliezen gebruikers na 1 seconde hun interesse en zijn ze daarmee sneller geneigd je website te verlaten. Wellicht eindigen ze dan bij de concurrent. Maak gebruik van Server Side Rendering en HTTP 2, om aan de snelheid van je website te werken.
     
  • Interne links
    Verwijs je vanuit pagina’s naar andere pagina’s binnen je eigen website? Door een goede interne linkstructuur op te zetten, zorg je ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Maar ook zoekmachines kunnen hierdoor makkelijker bij de juiste content terechtkomen.
     
  • Pillar pages
    Is jouw website goed gestructureerd middels gebruik van pillar pages? Je kunt een pillar page zien als een navigator op jouw website. Pillar pages zijn vaak lange artikelen over een algemeen onderwerp, waar vervolgens elk aspect van dat onderwerp wordt behandeld en waar vanuit dan wordt naartoe gelinkt. Het zijn overzichtelijke pagina’s met een inhoudsopgave, waardoor je de content beter kan organiseren.
     
  • Mobielvriendelijke website
    Is jouw website responsive? Het verkeer dat via een mobiele apparaat op jouw website terecht komt, is gemiddeld meer dan 50%. Zorg er dus voor dat het design en de gebruikerservaring van jouw website mobielvriendelijk is. Begin je met een nieuwe website? Ontwikkel je website dan uit het mobile first principe. Daarop volgt het design voor desktop pas.

 

4: Concurrentieanalyse voor SEO

 

Om de concurrentie voor te blijven, is het van belang om hier nog dieper in te graven. Jij kent je concurrenten natuurlijk als geen ander, dus noteer voor jezelf wie dit zijn. Ben je nieuw op de markt of heb je geen goed zicht op je concurrentie? Dan kunnen tools als de eerder genoemde Ahrefs en SEMrush je helpen een concurrentieanalyse voor SEO te maken. Je wilt er immers achter komen wat voor content zij bijvoorbeeld produceren, welke SEO methodes zij toepassen en op welke zoektermen zij goed scoren.

Nadat je dit in kaart hebt gebracht, kun je analyseren waar de grootste on-page SEO verschillen liggen. Hier hebben we het al uitgebreid over gehad, dus neem dit ook als startpunt. Het kunnen simpele dingen zijn zoals het aantal woorden die zij gebruiken, of artikelen worden onderschreven door een auteur, maar ook het aantal interne links is erg belangrijk en hoe de concurrent zijn meta title en description formuleert.

Vervolgens kun je de stap maken naar off-page SEO. Analyseer hoeveel backlinks concurrenten hebben naar hun belangrijkste pagina’s. Backlinks zijn links naar jouw website, afkomstig vanaf een andere website. Zoekmachines hechten waarde aan de hoeveelheid en kwaliteit hiervan, gezien dit een graadmeter is van de autoriteit van je website, wat weer impact heeft op je SEO score.

Na het afronden van de concurrentieanalyse, zul je ontdekken waar de verbeterpunten liggen voor jouw website. Stel hieruit actiepunten op die je kunt gaan doorvoeren voor je eigen website optimalisatie. Uit de concurrentieanalyse kun je ook blind-spots ontdekken. Kansen die zowel de concurrent evenals jij zelf, nog niet eerder hebben vastgesteld. Wellicht een nieuwe niche in de markt, waar nog weinig concurrentie op zit.

Voorbeeld Ahrefs - E-commerce

5: Linkbuilding tips voor SEO

 

De laatste methode die we in deze blog gaan behandelen is linkbuilding. Dit is een erg belangrijk onderdeel van off-page SEO. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die verwijzen naar jouw eigen site, en andersom. Het doel hiervan is meer verkeer naar jouw website krijgen. Dit zijn dan bezoekers die vanuit de andere sites doorklikken naar jouw site. Het verkrijgen van backlinks op een natuurlijke wijze is nog altijd een grote uitdaging. 

Het is geen groot geheim dat content nog altijd de hoofdrol speelt in het verkrijgen van backlinks. Door het produceren van waardevolle en kwalitatieve content, vergroot je je kansen dat andere sites jouw content willen delen op een natuurlijke manier. Denk aan een onderzoek met interessante uitkomsten, een gids met tips en tricks, of richt content zoals een video of infographic. Het gaat hierbij om kwalitatieve content die andere partijen maar al te graag willen delen. Graag delen we nog een aantal technieken om het verkrijgen van backlinks te versimpelen.
 

5 slimme technieken om backlinks te verkrijgen

 

  1. Schrijf kwalitatieve content die andere websites wel moeten willen delen. Schrijf bewust voor een specifieke doelgroep van een website waar jij een backlink van zou willen. Benader deze website en tip ze dat jouw website over kwalitatieve content beschikt die waarde heeft voor hun doelgroep.
     
  2. Werk aan jouw website autoriteit door een goede PR campagne op te zetten. Bij een succesvolle PR campagne kunnen grote media jouw content oppikken en daarmee kun je waardevolle links verkrijgen.
     
  3. Kijk binnen je eigen netwerk naar partners of bedrijven waarmee je samenwerkt en bespreek de mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een gastblog laten schrijven of een expert interviewen en dit vervolgens delen op jouw eigen website. Grote kans dat zij dit bericht of blog zullen delen.
     
  4. Ga sponsorships aan en investeer bijvoorbeeld in sportclubs, events, stichtingen, Non-profit organisaties of lokale goede doelen. In ruil hiervoor krijg je een backlink van hun website. Een van de voordelen is dat er weinig content voor nodig is en dat er niet een directe match hoeft te zijn in het type organisatie. In relatief korte tijd en met weinig inspanning, kun je op deze manier backlinks verkrijgen. Wees er alleen wel van bewust dat het vaak gaat om een kort termijn (bijv. 1 seizoen / jaar) en je hiermee dus rekening moet houden qua budget en planning.
     
  5. Zie jij een mogelijkheid om een artikel te schrijven met daarin een top 5 of top 10 lijst? Ga daar dan zeker mee aan de slag! Neem daarin relevante partijen of organisaties mee, waarvan jij wel een backlink zou willen verkrijgen. De nummer 1 of 2 in de lijst, willen vast wel een linkje plaatsen naar dit onafhankelijke onderzoek waarin zij als winnaar uit de bus zijn gekomen.

 

Maar waar moet je nou op letten als het gaat om beter te scoren dan je concurrenten?

 

Zoekmachines zoals Google hangen waarde aan de hoeveelheid en de kwaliteit van backlinks van jouw website, hieruit wordt een backlink profiel opgemaakt. Om je concurrenten voor te blijven, is het dus van belang om een betere backlink profiel te hebben dan zij. Een backlink profiel wordt o.a. opgemaakt middels de volgende criteria:

  1. Goede verdeling van backlinks naar de homepage en naar deeplinks
    Gemiddeld genomen, kun je stellen dat 70% naar verschillende deeplinks gaat en 30% naar de homepage. Uiteraard gaat dit om kwalitatieve backlinks.
     
  2. Verdeling commerciële links en links met branding-anchortekst
    Je wilt ervoor zorgen dat de meeste backlinks zijn voorzien van een duidelijke merk gerelateerde (branding) anchor tekst en in mindere mate commercieel zijn. De anchor tekst is de tekst die achter de link zit en zichtbaar wordt als je je muis erop houdt. Middels een tool als SEMrush, kun je een anchor profiel opmaken en zie je daarin de verdeling van jouw anchor backlink profiel.
     
  3. Onnatuurlijke links en kwalitatieve links
    Zorg ervoor dat de backlinks die je verkrijgt, van kwalitatieve en relevante websites afkomstig zijn. Zoekmachines herkennen links van onbetrouwbare website of sites die enkel zijn opgezet voor SEO. Dergelijke SEO trucs worden dan ook afgestraft door zoekmachines.
     
  4. Domein- en pagina autoriteit
    Als graadmeter wordt ook vaak gesproken over de de domein- en pagina autoriteit van een website. Hoe hoger de score, hoe beter. Voorheen kon je dit inzien middels Google zelf, maar tegenwoordig claimt MOZ hiervoor het beste systeem te hebben. De domein autoriteit van een website wordt uit wel 100den factoren opgemaakt. Deze wordt o.a. bepaald aan de hand van de hoeveelheid jaren dat de website in de lucht is, de populariteit van de website en de hoeveelheid pagina’s (mits van goede kwaliteit). Je wilt dan ook dat je backlinks afkomstig zijn van websites met een hoge domein autoriteit, gezien zoekmachines daar waarde aan hechten. 

    Bij pagina autoriteit wordt ook gekeken naar het aantal jaren van de specifieke pagina, maar ook hoe vaak de pagina’s worden geupdate. Ook wordt gekeken naar de link autoriteit van de pagina, waarbij interne en externe links naar die pagina, een waarde doorgeven. Hoe meer waardevolle en relevante links, hoe beter en hoe hoger de autoriteit.
     
  5. Nofollow, dofollow, sponsored en UGC tag
    Voor je link autoriteit is het ook van belang om een gezonde balans te hebben tussen de no- en dofollow links. Er is geen exact aantal wat goed of fout is, maar doorgaans hebben websites die goed ranken in de SERP gemiddeld minimaal 5% nofollow backlinks. Met een nofollow tag geef je door aan zoekmachines dat het linkje niet gevolgd hoeft te worden en geen linkwaarde meekrijgt. Bij een dofollow tag is het dus andersom; de link moet juist gevolgd worden en waarde meekrijgen.

    Tevens is het gebruik van de nofollow tag opnieuw ingericht door Google. Dit betekent dat je naast een gewone nofollow tag, nu ook kunt kiezen voor een sponsored of User Generated Content (UGC) tag. Een sponsored tag gebruik je zodra het gaat om een betaalde of gesponsorde link vanuit een samenwerking. Een UGC tag moeten worden gebruikt in een link die verwerkt is in een reactie op een website of forum.
     
  6. IP-adres
    Voorkom dat je grote hoeveelheden backlinks ontvangt van slechts één IP-adres, gezien zoekmachines als Google hier actie op ondernemen en je link waarde daarmee negatief beïnvloed kan worden. Zorg er dus voor dat je backlinks afkomstig zijn van meerdere IP-adressen, zoekmachines zullen dit herkennen.
     
  7. Land
    Als je actief bent in Nederland, zorg er dan voor dat het grootste deel van je backlinks afkomstig zijn van Nederlandse websites. Backlinks vanuit het buitenland kunnen in mindere maten uiteraard voorkomen, maar die kunnen duiden op onnatuurlijke links en daarmee je linkprofiel negatief beïnvloeden.

 

Winnen met SEO!

 

In dit artikel ben je verschillende methodes tegenkomen waarmee je flinke stappen kunt maken binnen je organische zoekmachine marketing. Met deze tips kun je vandaag al aan de slag! Content blijft de kern van je SEO strategie, maar het is belangrijk dat je deze blijft updaten en uitbreiden. Investeer in de juiste tools om gedegen onderzoeken te kunnen doen en zorg ervoor dat je je strategie niet ‘overnight’ veranderd. Geef jezelf de tijd om te monitoren en analyseren wat de effecten zijn van de gedane inspanningen. Zo weet je precies wat werkt en wat niet.

Laat die hoge posities in Google nu maar komen en win met SEO van je concurrenten!

team member
4 October 20, doorJennifer van den Bergh