logo

A/B-testen: wat is het en hoe werkt het?

Marketing

Haal alles uit jouw website door A/B-testen uit te voeren. A/B-testen helpen met het maken van onderbouwde keuzes. Met deze testmethode vergelijk jij de effectiviteit van twee varianten van bijvoorbeeld een landingspagina of advertentie met elkaar. Zo kun jij meer halen uit je bezoekers. Wil je weten hoe je dit zelf doet? Lees dit blog! 

hero-bg
Header A:B testen.jpg

Esther Stremmelaar

Marketing Manager

Gepubliceerd op

14 Feb. 2023

Bijgewerkt op

03 Feb. 2025

Wat is A/B-testen?

A/B-testen is een testmethode waarbij twee varianten van bijvoorbeeld een landingspagina of advertentie met elkaar vergeleken worden. Dit doe je door twee verschillende versies voor te schotelen aan de doelgroep: versie A en versie B. 

De ene helft van de bezoekers krijgt versie A te zien en de andere helft van de bezoekers ziet versie B. Je meet de verschillen in aankopen, clicks of andere Key Performance Indicators (KPI’s) van de varianten met A/B-testen. Werkt versie B beter dan versie A? Dan implementeer je deze variant en profiteer je van meer conversie.

Waarom is A/B-testen belangrijk?

A/B-testen is dus een manier om de resultaten van twee verschillende varianten te meten. Veel CRO-marketeers gebruiken deze testmethode om verschillende versies van website-onderdelen met elkaar te vergelijken.

Een A/B-test kan een doorslaggevende factor zijn in het maken van bepaalde keuzes. Ook kun je collega’s of klanten overtuigen van een wijziging op basis van data.

Hoe werkt A/B-testen precies?

Wil jij beginnen met A/B-testen op jouw website? Bedenk van tevoren goed of het voor jouw project mogelijk is om een A/B-test uit te voeren. A/B-testen is namelijk alleen mogelijk met de juiste bezoekersaantallen. Met honderd websitebezoekers per maand is een A/B-test namelijk niet betrouwbaar genoeg. De resultaten kunnen in dit geval aan toeval te wijten zijn. Met duizenden websitebezoekers per maand is het daarentegen wel mogelijk om A/B-testen uit te voeren. Wil je precies weten hoeveel bezoekers jij nodig hebt voor jouw A/B-test? Check het via de tool van VWO.

Heb jij genoeg websitebezoekers? Dan kan het A/B-testen beginnen! In slechts vijf stappen voer jij gemakkelijk een A/B-test uit.

Stap 1: Stel een hypothese op

Een A/B-test begint met de vraag of een variant op wat je al hebt staan misschien beter werkt. Om hierachter te komen, voer je een A/B-test uit. Ter voorbereiding op de A/B-test stel je een duidelijke hypothese op. Een hypothese geeft een voorlopig antwoord op op je vraag en beschrijft het gedrag dat je verwacht te zien.

Stel een hypothese op aan de hand van: ‘Als X dan Y’. Klinkt vaag, dus laten we het wat concreter maken met een voorbeeld. Voor weflycheap voer ik regelmatig A/B-testen uit. Voor jouw beeldvorming: weflycheap is een affiliate platform in de reisbranche. Dagelijks speuren onze marketeers naar de beste vakantiedeals. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen via weflycheap op reis te sturen. Onze call-to-action was ‘bekijk deal’ (zie afbeelding). Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Nederlanders gevoelig zijn voor aanbiedingen. Daarom besloten we om de testen met de variant: ‘bekijk aanbieding’.

Onze hypothese:

Als de call-to-action verandert naar ‘bekijk aanbieding’ verwachten wij een stijging van 10% in click-out rate.

Stap 2: Kies je A/B-testing tool

Een belangrijk onderdeel is om een A/B-testing tool te kiezen. Later in dit blog ga ik dieper in op de mogelijke A/B-testing tools.

Stap 3: Bedenk wanneer je de A/B-test laat lopen

Het moment waarop je een A/B-test uitvoert, kan de resultaten van de test beïnvloeden. Het allerbelangrijkste is de variant tegelijkertijd te laten lopen met het origineel zodat de uitkomsten niet worden beïnvloed door seizoenen of andere externe factoren of juist allebei worden beinvloed door dezelfde factoren. In de meeste gevallen wil je de A/B-test laten lopen op een moment wanneer er geen bijzonderheden plaatsvinden, maar dit is afhankelijk van de hypothese die je stelt. Misschien wil je namelijk juist een variant testen tijdens de kerstdagen of tijdens Black Friday.

Stap 4: Analyseer de resultaten

Je hebt nu een hypothese opgesteld, een tool gekozen die je gaat gebruiken voor jouw A/B-test en bedacht wanneer je de A/B-test wil uitvoeren. Laat 50% van de bezoekers versie A zien en laat 50% van de bezoekers versie B zien. Ik laat een A/B-test minimaal twee weken lopen, omdat je dan een volledige business cycle meepakt. De ideale looptijd van jouw A/B-test check je op de website van VWO. Je kan namelijk pas data analyseren als je genoeg data binnen hebt.

Het is belangrijk dat de gegevens significant zijn. Statistisch significant is de aannemelijkheid dat een correlate in de statistiek niet op toeval berust. Eigenlijk is het een soort van zekerheidsmarge. De nieuwste A/B tools berekenen statistische significantie automatisch, zodat jij je (gelukkig) niet in de statistieken hoeft te verdiepen.

Onze A/B-testen van de call-to-action liet zien dat de variant het beter deed dan het origineel. In onderstaand screenshot uit Google Analytics zien we de resultaten. De procentuele groei in conversiepercentage is 10%. Onze hypothese is dus bevestigd. 

Stap 5: Implementeer de beste variant

Na een X aantal dagen kun je de resultaten van jouw A/B-test aflezen. Als het goed is weet je nu wat het beste werkt voor jouw website. Met de resultaten van A/B-testen overtuig je de juiste mensen om bepaalde veranderingen door te voeren op de website. Tijd om de beste variant de implementeren en door te testen met deze variant!

A/B-testing tools

Tegenwoordig helpen allerlei tools jou met het uitvoeren van A/B-testen. Zelf heb ik ervaring met een aantal, zoals Convert.com en VWO.

Convert

Convert is een fijne tool als je voor meerdere klanten werkt. Je deelt je projecten namelijk op in verschillende mappen. Dit houdt alles overzichtelijk en makkelijk te beheren. Convert heeft een visuele editor die het makkelijk maakt om A/B-testen in te stellen als je niet zo thuis bent in het schrijven van code. Je kunt diverse platformen zoals Google Analytics, Hotjar, WooCommerce en HubSpot integreren met Convert.

VWO

VWO, Visual Web Optimizer, is ook een prettige A/B-testing tool. Deze heeft, net als de meeste A/B-testing tools, een visuele editor voor het aanmaken van je tests. VWO is een ideale tool voor eigenlijk ieder type gebruiker. Of je het voor je eigen website, binnen je online marketing bureau of als grote CRO agency wilt gebruiken, VWO heeft overal een geschikt abonnement voor. Je kunt starten met een gratis versie en doorgroeien naar een betaald abonnement. Ben je een echte expert? Dan kun je met VWO server side testing gaan uitproberen.

Wat kun je allemaal A/B-testen?

Ik schreef in dit blog vooral over A/B-testen op websites, maar er is nog veel meer te A/B-testen. Facebook biedt namelijk ook de mogelijkheid om te A/B-testen. Ook op Google kun je A/B-testen, bijvoorbeeld in de koppen van jouw zoekmachine advertenties. Mogelijkheden genoeg! 

Background
Waar kunnen we je mee helpen?
Ik bel of mail jullie liever