Optimaliseer je afbeeldingen voor SEO

‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’; een uitdrukking die we allemaal kennen. Hetzelfde geldt voor foto’s op je website. Een afbeelding wekt meer emotie op dan een lap tekst en zorgt daarom voor meer engagement met je lezers. Door afbeeldingen slim en lucratief in te zetten, zorg je voor zogeheten rich content. Zowel je bezoekers als Google zal je website als waardevoller ervaren als je gebruikt maakt van rich content. En dat kan positief uitpakken op je SEO-resultaten.

In dit artikel vertellen we je wat rich content inhoudt en hoe dit de dwell time van je bezoekers kan verhogen. Daarnaast lees je hoe jij afbeeldingen kan gebruiken op jouw website en hoe je dit verder optimaliseert voor de beste SEO-resultaten, maar ook hoe je binnen Google Afbeeldingen goed kunt scoren. Lees snel verder en ontdek alle tips en tricks om jouw jouw SEO score binnen Google te verbeteren met behulp van rich content!

Wat is rich content?

Bij het creëren van content voor op jouw website, bijvoorbeeld het schrijven van een artikel of een blog, is het van groot belang om dit te doen voor de eindgebruiker. De tekst is immers geschreven om iemand te informeren, op weg te helpen of inspireren. Maar niet alleen de tekst is een ontzettend belangrijk onderdeel van je pagina, ook het gebruik van visuals, bijvoorbeeld afbeeldingen, video's, infographics, social media buttons en links zijn zeer belangrijk. Dit wordt rich content genoemd.

De elementen van rich content kunnen boven, tussen of onder de tekst van een webpagina worden opgenomen. Op deze manier kun je de lezer op een andere manier prikkelen dan alleen met tekst. Een afbeelding zorgt voor meer emotie dan tekst, omdat het het oudere gedeelte van de brein prikkelt. Dit oudere gedeelte omvat de hersenstam, waar de basisbehoeften om te overleven aangewakkerd wordt, maar ook het limbisch brein waar alles met emoties en affectiviteit te maken heeft. Een afbeelding zorgt in dit geval voor een trigger naar deze delen van het brein. Vervolgens drijft die emotie tot actie, wat de lezer prikkelt om verder te lezen. Je kunt hiermee sturen op een langere dwell time van je bezoeker.

Infographic in tekst SEO

Infographic in blog - Blue Flamingos: De 5 voordelen van een Scrum team

Wat is de dwell time?

De dwell time geeft aan hoe lang bezoekers op je website blijven nadat ze vanuit de Search Engine Results Page (SERP) zijn doorgeklikt. Google gebruikt onder andere de dwell time als maatstaf om je website te beoordelen. Een bezoeker die op je website blijft hangen en daarnaast ook nog eens meerdere pagina’s bezoekt, is voor Google een bevestiging dat de bezoeker veel informatie via je website heeft gevonden voordat ze weer terug navigeren naar de SERP. Krijg je van Google een goede beoordeling? Dan is de kans groot dat je hoger in de SERP wordt geplaatst.

Een goede interne linkstructuur kan positieve invloed hebben op de dwell time. Door interne links te plaatsen, kan de lezer vanuit de huidige pagina doorklikken naar andere relevante pagina’s binnen de website, met als doel ervoor te zorgen dat de bezoeker zo lang mogelijk op je website blijft. Dit geldt voornamelijk voor informatieve pagina’s, blogs of overzichtspagina’s, waarbij de bezoeker nog in de oriënterende fase zit.  Voor pagina’s die gericht zijn op conversie geldt het niet dat links bevorderend werken. Hier is het namelijk van belang je bezoeker op de specifieke pagina te houden en gebruik te maken van duidelijke CTA’s, om de bezoeker te leiden richting de gewenste conversie. Je wilt de bezoeker niet afleiden van de conversie waarvan je wilt dat die plaatsvindt. Uitgaande links of social buttons kun je bij deze pagina’s dus beter achterwege laten.

Afbeeldingen toevoegen aan een blog

Door rich content toe te voegen aan je website en het optimaliseren van afbeeldingen, maak je jouw website waardevoller voor je SEO-resultaten én voor de eindgebruiker. Bedenk zelf maar eens wat jij prettiger vindt; een tekst zonder afbeeldingen of een tekst mét afbeeldingen, waardoor de tekst visueel wordt ondersteund. Vraag jij jezelf regelmatig af hoe jij afbeeldingen kan inzetten in een blog of artikel voor optimaal resultaat? Probeer dan na te gaan wat de eindgebruiker graag zou willen zien en hoe de tekst door een afbeelding beter te begrijpen wordt.

Het is bijvoorbeeld aan te raden om een afbeelding te plaatsen in de header van je pagina, om zo vanaf het begin voldoende emotie op te wekken bij de lezer. Maar let op: alle afbeeldingen die je plaatst moeten dienen als een visuele ondersteuning van de tekst, zonder dat dit als storend wordt ervaren. Als je een afbeelding plaatst, moet deze dus van toegevoegde waarde zijn.

Houd er altijd rekening mee dat je rechtenvrije afbeeldingen of afbeeldingen gebruikt waar je het recht over hebt. Dit kunnen eigen beelden, afbeeldingen van stocksites of afbeeldingen van derden zijn, waarover je het recht hebt gekregen ze te gebruiken (i.c.m. een bronvermelding). Door rechtenvrije afbeeldingen te gebruiken, voorkom je het risico op een boete.

Header in blog weflycheap

Afbeelding in de header van een blog - Weflycheap: De leukste reisroute op Tenerife

Het is belangrijk om aandacht te schenken aan de kwaliteit van de afbeeldingen. Gebruik het liefst alleen afbeeldingen met een hoge resolutie en toon geen wazige en pixelachtige afbeeldingen. Door afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken, kom je als organisatie professioneler over. 

Ook is het belangrijk dat de afbeeldingen die je gebruikt een geschikte bestandsgrootte hebben. Te grote afbeeldingen kunnen er namelijk voor zorgen dat de snelheid van je website omlaag gaat. Hoe meer grote foto's je website heeft, hoe trager de laadtijd wordt. Niet alleen wekt dit irritatie op bij de bezoeker, maar kan dit ook een negatieve invloed hebben op je algehele SEO-resultaten. Het is aan te raden om maximaal 450KB aan te houden voor een afbeelding die pagina 'breed' wordt geladen, en maximaal 250KB voor een afbeelding die kleiner wordt getoond. Maar hoe kleiner, hoe beter, mits de kwaliteit niet verloren gaat. Om dit te checken, kun je de pagespeed tool van Google gebruiken. Wil je gemakkelijk een afbeelding verkleinen? Dat kan bijvoorbeeld op www.fotoverkleinen.nl.

Welk bestandstype moet ik gebruiken voor mijn afbeelding?

Sommige bestandstypen worden niet ondersteund door Google, zoals RAW, TIFF of andere gecomprimeerde bestanden. Deze bestandstypen kun je daarom beter achterwege laten. Afbeeldingen met bestandstype .jpeg zijn doorgaans het meest voorkomend en zijn minder groot dan .png bestanden. Maar heb je een afbeelding met een transparante achtergrond? Dan is bestandstype .png beter geschikt dan .jpeg.

Een nieuwe trend binnen bestandstypen zijn WebP bestanden. Het gebruik van WebP is een handige tool voor het optimaliseren van je afbeeldingen voor SEO. Het bestandstype WebP is ontwikkeld door Google en verkleint .jpeg en .png afbeeldingen van 25% tot wel 35% terwijl de kwaliteit niet verloren gaat. Gezien nog niet elke browser deze bestandstype ondersteunt, zit er in de opkomst van het gebruik van WebP bestanden wat vertraging, maar dit wordt steeds meer toegepast.

Keywords en titels toevoegen aan afbeeldingen

Des te rijker je pagina met rich content, des te waardevoller deze wordt. Alle afbeeldingen kun je koppelen aan verschillende keywords en daarnaast is het van belang dat elke afbeelding een eigen titel krijgt. Je wilt voorkomen dat je duplicate content creëert voor je afbeeldingen, net zoals je dat wilt voorkomen in je teksten.

Bij het opmaken en schrijven van een (nieuwe) webpagina, is het voor goede SEO-resultaten van belang te focussen op één hoofdkeyword. Daarnaast pas je ondersteunende sub-keywords toe. Deze keywords kun je ook laten terugkomen in de afbeeldingen. Tip: maak vooral gebruik van brede keywords en longtail-keywords bij het formuleren van de titels. Longtail-keywords zijn zoekopdrachten van vier of meer woorden. Dit zijn vaak hele specifieke zoekopdrachten waar minder concurrentie op zit, maar waar wel ca. 70% van de zoekopdrachten in Google uit bestaat. Hiermee behaal je dus makkelijker een goede positie in de SERP.

Backpack Nomad Batura Panthon 70 L

SERP Google Afbeeldingen - Backpack Nomad Batura Phantom 70L

Het optimaliseren van afbeeldingen voor Google

Dat afbeeldingen niet alleen waardevol zijn voor de lezer, maar ook voor zoekmachines waardevol kunnen zijn, weten we inmiddels. Wel dient er voor optimale SEO-resultaten rekening gehouden te worden met de bestandsnaam, titel, alt-tag en ondertitel van de afbeelding. Lees snel verder om hier meer over te leren.

Google kan je pagina wel lezen, maar niet zien. Daarom is het belangrijk om de afbeeldingen begrijpbaar te maken voor Google door middel van tekst. Dat kan op een paar manieren. Weet je deze onderdelen goed toe te passen, dan heeft dit een positieve invloed op je SEO-resultaten. Middels de SEO Extension voor Chrome, kun je naderhand checken hoe Google je afbeeldingen afleest. Idealiter optimaliseer je je afbeeldingen als volgt: 

  • Bestandsnaam: brabantia-prullenbak-bo-touch-bin-hi-grey.jpeg
  • Titel: Brabantia touch bin prullenbak
  • Alt-tag: Brabantia prullenbak Bo Touch Bin Hi 2 x 30 liter in mineral concrete grey
  • Ondertitel: Brabantia Bo Touch Bin Hi - Mineral Concrete GreyBrabantia prullenbak Bo Touch Bin Hi 2 x 30 liter in mineral concrete grey

Product shot - Brabantia

Bestandsnaam van afbeelding

Zoals we al eerder schreven kan Google een webpagina niet zien, maar wel lezen. Als jij een afbeelding op je website hebt staan, zegt de bestandsnaam IMAGE_SKY060121.jpg voor een zoekmachine als Google helemaal niets. Zorg dus voor een beschrijvende bestandsnaam waarbij keywords zo dicht mogelijk vooraan worden geplaatst. Maak eventueel gebruik van een liggend streepje '-' tussen meerdere woorden. Een underscore '_' wordt idealiter niet gebruikt omdat deze in programmeertaal ook vaak wordt gebruikt en dus voor verwarring kan zorgen. Een aantal voorbeelden zijn:

  • platenspeler-dual-cs-440-zwart.jpeg
  • zalando-logo-groot-400x300.png
  • dyson-v10-animal-steelstofzuiger.jpeg

Titel van afbeelding

Na het uploaden van je afbeelding, geef je hem een titel. Het title attribute wordt getoond als je met de muis over de afbeelding beweegt en even stil blijft staan. Dit is een extra mogelijkheid om keywords mee te geven aan de afbeelding, maar in realiteit heeft dit weinig effect op je SEO-resultaten. Het is voornamelijk voor de verduidelijking van je content. Zorg dat de titel kort en duidelijk is en dat het hoofdkeyword er in terug komt.

Titel van afbeelding: The New Now (LP +CD) - Bol.com

Alt-tag van afbeelding

Een belangrijk onderdeel tijdens het uploaden van een nieuwe afbeelding is het meegeven van een alternatieve tag. Een veelgemaakte fout is dat deze niet wordt ingevuld. Op het moment dat je afbeelding niet wordt geladen en dus niet wordt getoond, om wat voor reden dan ook, is de alt-tag van de afbeelding wel zichtbaar voor de bezoeker. 

Google kan alle onderdelen van een afbeelding lezen waaronder de alt-tag, bestandsnaam en titel. Met behulp van deze informatie weet Google wat voor afbeelding het is. Ook wordt deze alt-tag voorgelezen door softwareprogramma's voor slechthorenden of doven. Het niet meegeven van een alt-tag is een dus gemiste kans. Zorg ervoor dat je een alt-tag meegeeft die beschrijvend is en het hoofdkeyword bevat, maar houd het beknopt. Een alt-tag kan zijn:

  • Platenspeler dual CS 440 zwart
  • Zalando logo groot liggend
  • Dyson V10 Animal steelstofzuiger 2020

Ondertitel van afbeelding

Ten slotte voeg je een ondertitel toe aan de afbeelding. Dit is een zichtbare tekst die wordt getoond onder de afbeelding. Stel, je benoemt in je tekst een aantal voorbeelden ergens van en één daarvan licht je uit met een foto, kun je dit voor de verduidelijking een ondertitel schrijven. De ondertitel bevat naast het hoofdkeyword ook gerelateerde keywords, de zogeheten latente keywords. Ook zet je in de ondertitel de bron indien nodig.

Ondertitel afbeelding in blogs - Blue Flamingos: 5 methodes om beter te scoren dan je concurrenten op SEO!

Handige checklist voor het uploaden van afbeeldingen in je tekst

  • Gebruik alleen afbeeldingen waarover je het recht hebt om ze te gebruiken.
  • Zorg ervoor dat elke afbeelding een eigen en duidelijke bestandsnaam heeft waar het hoofdkeyword in terugkomt.
  • De titel van de afbeelding dient een unieke naam te hebben om duplicate content te voorkomen.
  • Zorg voor een beschrijvende alt-tag inclusief keywords.
  • Maak gebruik van .jpeg, .png of WebP bestanden.
  • Zorg voor een bestandsgrootte van max. 450KB voor grote afbeeldingen en max 250KB voor kleinere afbeeldingen, om zo de laadtijd van je website niet negatief te beïnvloeden.
  • Afbeeldingen moeten ondersteunend zijn aan de tekst en niet afleiden.
  • Maak (indien passend en ondersteunend) gebruik van meerdere afbeeldingen op een pagina.
  • Check naderhand met behulp van de SEO Extension voor Chrome hoe Google je afbeelding leest.

Hoe werkt Google Afbeeldingen?

Binnen de zoekmachine Google is het mogelijk om specifiek te zoeken op afbeeldingen. Net zoals met de normale zoekresultaten, komen bij Google Afbeeldingen ook de meest relevante afbeeldingen bovenaan te staan. Deze afbeeldingen worden van de websites gehaald waar ze op te vinden zijn en worden gebaseerd op goede en duidelijke bestandsnamen, alt-tags en (onder)titels. Ook kun je een sitemap aanmaken voor je afbeeldingen, waardoor je aanvullende informatie kunt meegeven aan Google. Een sitemap is een bestand met een overzicht van alle pagina's en alle onderdelen van je website, in dit geval de afbeeldingen. Net zoals de normale sitemap, kun je deze uploaden in Google Search Console. Zie het als een soort inhoudsopgave, zodat Google de structuur van je website beter begrijpt. Maar, houd er rekening mee dat je afbeelding niet gelijk wordt opgenomen in de zoekresultaten, omdat Google de pagina eerst nog moet indexeren.

Bij het zoeken binnen Google Afbeeldingen krijgt de bezoeker eerst een ongefilterd overzicht te zien. Vervolgens kan de bezoeker filteren om een specifieker overzicht te kunnen zien. Door middel van de functie 'Zoekhulpmiddelen', kan je bijvoorbeeld filteren op 'Grootte', 'Kleur' en 'Type'. Hoe meer informatie en keywords je meegeeft aan je afbeeldingen, hoe beter deze gevonden kunnen worden in Google door de bezoeker. Uiteraard blijft zowel relevantie als 'mooie' afbeeldingen die aanspreken, erg belangrijk voor de uiteindelijke click through rate.