AI als volwaardige collega? Ja, absoluut!

Overige

Ons ABC’tje op de website begint met de A van aangenaam. Het had inmiddels ook de A van AI kunnen zijn. Want kunstmatige intelligente is niet meer weg te denken. Ook niet bij Blue Flamingos. Het is een volwaardige collega. AI beïnvloedt hoe we denken, werken en waarde leveren aan onze klanten. En dat gaat verder dan efficiënter werken: het zorgt voor een verschuiving in onze rol als digitaal bureau.

hero-bg

Ruud Raaijmakers

Eigenaar / Strateeg

Gepubliceerd op

24 Jul. 2025

Bijgewerkt op

25 Jul. 2025

Hoe zetten wij AI in bij marketing?

AI is voor niemand meer een ver-van-je-bedshow. Althans, bij Blue Flamingos hebben we AI inmiddels goed eigen gemaakt. Iedere specialist maakt dagelijks gebruik van AI-tools. 

Op de marketingafdeling zetten we tools zoals ChatGPT en Midjourney in om content te genereren. Teksten schrijven en visuals creëren gaat daardoor een stuk sneller. En door de koppeling van ChatGPT met Google Analytics geldt dat ook voor het maken van data-analyses en rapportages. 

En hoe zit dat bij development?

Binnen development worden tools zoals GitHub, CoPilot, ChatGPT en CursorAI gebruikt als code-assistenten. Eerst vooral om fouten op te sporen, nu steeds vaker om daadwerkelijk stukken code te genereren. De rol van de developer verschuift daarmee van ‘uitvoerder’ naar ‘regisseur’. Daarnaast zetten we AI in voor automatisering. Met tools als N8N, Zapier en Make bouwen we geavanceerde workflows die terugkerende handelingen volledig automatiseren. Denk aan het automatisch verwerken van leads, updaten van systemen of het versturen van gepersonaliseerde e-mails. 

Real-time deals publiceren op social media met weflycheap

Al jaren hadden we met weflycheap de wens om scherpe reisdeals zo snel mogelijk op social media te publiceren. Veel van die deals zijn namelijk maar heel kort beschikbaar, dus die wil je zo snel mogelijk bij de doelgroep onder de aandacht brengen. Technisch was dat al mogelijk, maar de tijdsinvestering maakte het niet rendabel om dit daadwerkelijk te doen.

Dankzij AI en slimme koppelingen via N8N hebben we binnen drie uur een systeem opgezet waardoor dit nu wél kan. Het hele proces verloopt nu grotendeels automatisch. Zodra er een nieuwe deal wordt aangemaakt in het CMS, kun je aangeven dat je deze ook op social media wilt tonen. ChatGPT schrijft dan een aantal verschillende teksten en het bericht wordt automatisch geplaatst. Daarnaast krijgen we nu via Slack automatische meldingen als er prijsdalingen zijn ten opzichte van de dag ervoor. Hierdoor kunnen wij nog meer goede deals vinden!

De klantverwachting verandert – en dat is terecht

De opkomst van AI zorgt ervoor dat klanten steeds meer verwachten in minder tijd. Meer SEO-teksten, meer socialmediaposts, meer advertentievarianten. En eerlijk gezegd: dat is terecht. Want dankzij AI kunnen we ons werk slimmer, sneller en efficiënter uitvoeren dan voorheen.

Dat brengt ook een verschuiving in onze rol met zich mee. Klanten rekenen erop dat wij de juiste tools kennen én weten hoe je ze inzet. Niet alleen voor onszelf, maar ook om hun vraagstukken op te lossen. Dat vraagt om een adviserende rol: hoe kan AI bijdragen aan de doelen van de klant? En hoe kunnen wij hierbij helpen?

Dat is ook de reden dat we klanten steeds vaker begeleiden in het gebruiken van AI. In sommige gevallen ontwikkelen we zelfs maatwerk toepassingen, zoals een AI-module geïntegreerd in het CMS van de klant, gevoed met hun eigen content. Zo kunnen ze zelf eenvoudig content genereren – met behoud van kwaliteit en tone of voice en kunnen wij andere dingen oppakken. Want waar zaken als A/B-testen, gepersonaliseerde homepages of geautomatiseerde e-mailflows eerder buiten bereik vielen vanwege budget of complexiteit, zijn ze nu wél haalbaar.
 

Nieuwe tools vragen om nieuwe skills

Wie onze kernwaarden weet op te dreunen, weet ook dat wendbaarheid er een van is. Oké, alleen onze eigen collega’s weten dat. Hopelijk. En met de komst van AI wordt die kernwaarde alleen maar belangrijker. Medewerkers van Blue Flamingos moeten niet alleen hun vak verstaan, maar vooral flexibel en leergierig zijn. Dat zijn de kerncompetenties in een AI-gedreven werkomgeving. Voor grotere bureaus ligt daar de uitdaging. Hoe krijg je 1000 medewerkers mee in een nieuwe manier van werken?

Dat vraagt tijd en aandacht. Je moet je verdiepen, bijvoorbeeld met trainingen of webinars. Maar je moet experimenteren. Zelf doen. Want je hebt het niet zomaar onder de knie. 

Veranderen is nooit eenvoudig. Het vraagt om het aanleren van nieuwe tools én nieuw gedrag. Maar wie zich hierin ontwikkelt, blijft relevant in een snel veranderend landschap.