Hoe kies je het juiste online marketing / webdevelopment bureau?

Een goed webbureau kiezen, wij weten er alles van. We hebben voor onze eigen labels (weflycheap, vakantiebesparen en travelstamps) vaak genoeg goede en minder goede beslissingen genomen bij het kiezen van een webbureau als partner. Gelukkig hebben we hier ook een aantal learnings uitgehaald en die delen we graag met jullie!

Weet wat je wil bereiken

We hebben in het verleden verschillende marketingexperts ingeschakeld voor weflycheap. Vaak succesvol, maar zeker niet altijd. De gemene deler van de foutieve keuzes zat hem vaak in het niet duidelijk hebben van onze doelen. 

Wat willen we bij weflycheap nou eigenlijk bereiken met SEO? Welke features willen we toevoegen aan onze website? Wat is onze PR strategie en hoe meten we of dit succesvol is? Zomaar een aantal vragen die wij onszelf destijds hadden moeten stellen, maar achterwege hebben gelaten.

Het kiezen van een goed webdevelopment of online marketing bureau begint dus echt altijd bij jezelf. Je moet antwoord kunnen geven op de volgende vragen om jouw project te kickstarten:

  1. Wat moet het eindproduct worden?
  2. Wat is het doel van dit eindproduct?
  3. Wanneer ben ik tevreden?

Beantwoord deze vragen SMART. Dat wil zeggen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Je zal zien dat je op deze manier al goed duidelijk hebt waar je naartoe wil, op welke termijn en met welke ROI.

Voorbeeld 1: een schoenen website wil SEA gaan inzetten om extra sales te genereren.

  1. Het eindproduct is een ingericht Google Ads account. Voor de top 25 best verkopende schoenen moeten er search campagnes draaien en voor elke advertentiegroep moeten er minimaal 3 advertenties draaien. Dit moet live staan binnen 2 weken. 
  2. Het doel is 20% omzet stijging door de inzet van SEA binnen 3 maanden. 
  3. Voor elke euro die wordt uitgegeven aan SEA campagnes wil ik een ROI halen van 20%. Dat wil zeggen een marge pakken van €0,20 op elke €1. Binnen 6 maanden moet dit haalbaar zijn. 

Als je met een dergelijke briefing bij een online marketing bureau komt aanzetten, dan is het direct helder wat je verwacht en is het duidelijk dat ze niet zomaar wat kunnen aanmodderen met jouw budget. 

Voorbeeld 2: een veilingwebsite wil een push notificatie kunnen sturen aan klanten.

  1. Het eindproduct moet een native app worden in IOS en Android. Deze app moet klaar zijn binnen 4 maanden. De functionaliteit moet voornamelijk bestaan uit het sturen van een dagelijkse push met daarin de “veiling van de dag”.
  2. Het doel is om klanten betrokken te houden bij de veilingwebsite en minder afhankelijk te worden van acquisitie van nieuwe klanten. De retentie moet verhoogd worden met 10% binnen 12 maanden. 
  3. Elke nieuwe klant kost €5. Een hogere retentie van 10% zorgt voor 5000 terugkerende klanten op jaarbasis. Op jaarbasis kan de app dus €25.000 besparen. De investering wil ik terugverdiend hebben met 2 jaar, dus de app mag mij maximaal €50.000 kosten. 

Uiteraard is deze case erg platgeslagen en is de praktijk weerbarstiger. Maar het gaat om het idee dat je van te voren op een SMART manier goed nadenken over je eindproduct en de doelen die je daarmee wil bereiken. Dat maakt de keuze echt een stuk makkelijker!

10 tips bij het kiezen van jouw online marketing of webdevelopment bureau

De eerste stap is de belangrijkste. Maar dan ben je er nog lang niet! Er zijn namelijk ontelbaar veel bureau’s en het kan behoorlijk lastig zijn om hier een keuze in te maken. 

1. Kijk in je eigen netwerk

Kijken in je eigen netwerk is vaak de kortste klap om een geschikt bureau te vinden. 

Je hebt vast vrienden, medewerkers, collega’s die zelf of via via mensen kennen die eerder met een bepaald bureau hebben samengewerkt. Op deze manier heb je direct een positieve referentie voor dat bureau te pakken van iemand uit jouw eigen netwerk. Dat zegt veel meer dan een referentie op de website van het bureau. 

2. Een kwalitatief portfolio en showcases

Om er snel achter te komen wat voor ervaring een bepaald bureau heeft dan is het raadzaam om te kijken naar het klantportfolio van dit bureau en de showcases. Het klantportfolio vertelt je bijvoorbeeld iets over de branche waarin het bureau werkzaam is. 

De showcases vertellen wat meer over de kennis en ervaring van dit bureau. Uiteraard zijn de showcases zorgvuldig gekozen door het bureau zelf. Hier zie je niet zo snel gekke dingen in staan. Maar het geeft je wel een goed beeld van de kwaliteit en ervaring. 

Tips:

  • Een heel groot portfolio en veel showcases lijken vaak interessant. Maar bedenk ook dat een bureau als deze waarschijnlijk erg veel klanten heeft. Dat hoeft niet altijd positief te zijn voor jouw case. 
  • Niet alle klanten staan vaak in het portfolio. Sommige klanten kiezen er bewust voor om “onzichtbaar” te blijven in het belang van concurrentieoverwegingen.
  • Bel deze klanten een keer op en vraag naar hun bevindingen over het bureau. Hier kun je onwijs veel informatie uithalen.

3. Tijd

Een grote frustratie voor bijna iedereen: “mijn web / online marketing bureau heeft geen tijd”. Dit hebben wij zelf in het verleden ook ervaren. Vaak gaat de meeste aandacht uit naar de klanten die het meeste betalen of het hardste roepen. Heel frustrerend als je achteraan de stapel wordt gelegd en jouw issues de eerste 4 weken niet opgepakt worden. 

Laat je dus goed informeren over de grootte van het portfolio in verhouding tot het aantal medewerkers en stel concrete vragen:

  • Wat is jullie werkwijze met betrekking tot het inplannen van uren?
  • Hoe ver van te voren moet ik aangeven dat ik uren nodig heb?
  • Wat is de huidige wachttijd voor de start van een nieuw project?
  • Hoe gaan jullie om met bugfixes en kleine tussentijdse wijzigingen?

Realiseer je dus dat een goed, kwalitatief bureau vaak niet direct zeeën van tijd heeft…. Dat zou namelijk gek zijn en impliceert juist een lage kwaliteit.

4. Team

Minstens zo belangrijk zijn de teamleden van een bureau die jij op het oog hebt. Check daarom altijd even welke teamleden er werken voor en of zij gekwalificeerd zijn voor de job. Dit kan je doen door de teampagina op de website van het bureau te bekijken. Is deze er niet, check dan via Linkedin wie er voor het bedrijf werken.  

Ga je met een bureau in zee, check dan ook altijd welke teamleden er gaan meewerken aan jouw project. Het zou zonde zijn als je veel betaalt en je website wordt, bij wijze van spreken, ontwikkeld door een stagiair … Meer senioriteit heeft uiteraard een bepaald prijskaartje, maar betaalt zich altijd terug. Je kunt zelf invloed uitoefenen op de personen die aan jouw project gaan werken en het is goed om korte lijntjes te houden met dit team. Een veelgemaakte fout is dat er enkel met een projectleider geschakeld wordt en dan ontstaat er vaak ruis op de lijn.  

5. Exit

Je bent er vaak nog niet mee bezig, maar het is een knetter belangrijke. Een samenwerking met webbureau kan soms aanvoelen als een huwelijk. Vaak is een huwelijk gelukkig goed, maar soms helaas ook minder goed. In dat geval moet je goede afspraken op voorhand hebben gemaakt hoe je uit elkaar kan. 

Er is niks vervelender dan een webbureau die werkt met een eigen ontwikkeld CMS. Wij zeggen: nooit doen! Dit maakt je veel te afhankelijk en zorgt voor een lock-in. Het eigendom over de broncode van jouw applicatie moet daarnaast altijd in jouw bezit zijn. Regel dit op voorhand goed, zodat je hier later geen gesteggel over krijgt. 

6. Kernwaarden en bedrijfscultuur

Wil je een bureau een kleine klus laten uitvoeren, dan is het minder belangrijk. Wil je intensief gaan samenwerken met een bureau, dan is het goed om jouw kernwaarden op een rijtje te krijgen en te checken op cohesie. Een online marketing en webdevelopment bureau is vaak een verlenging van jouw business. Je wil dus niet dat dit mijlenver van jouw kernwaarden en cultuur afstaat. In dat geval wordt het lastiger om dezelfde doelen na te streven met dezelfde compassie. 

Voel je het niet? Ga dan geen intensieve samenwerking aan of zoek eerst nog even verder. Anders is het zeer waarschijnlijk een voorbode voor problemen. 

7. Werkwijze

Bureaus verschillen enorm in hun werkwijze. Check goed welke werkwijze het beste aansluit op jouw doelen en ambities. Op het vlak vak webdevelopment wordt er vaak gewerkt met de SCRUM / Agile methode, Kanban / Agile methode, de watervalmethode of geen methode. Kijk goed naar de voordelen en nadelen van elke methode en kies wat voor jou het beste past. 

8. Koop geen gebakken lucht

Wees kritisch op beloftes van bureaus. Een SEO bureau die jou binnen een maand een nummer 1 positie belooft kan je beter direct wegstrepen. SEO is namelijk van de lange termijn en de enige manier om snel een nummer 1 positie te behalen is op de verkeerde manier. Let hier dus goed op! Ga voor eerlijke, realistische en transparante beloftes waarbij ‘minder’ door de bank genomen beter is dan ‘meer’.

9. Contact met het bureau

Hoe makkelijk is het om contact te krijgen met een bureau en met de juiste persoon binnen het bedrijf? Op de website moeten de contactgegevens duidelijk te vinden zijn, je moet frequente contactmomenten hebben en je moet iemand hebben die je altijd kunt bereiken als je problemen hebt. Het liefste een vast contactpersoon (met back-up). Zelfs in het weekend en in de avonduren. Je kunt hier SLA afspraken over maken met jouw webbureau. 

10. Blijf altijd kritisch

Veel bureaus sturen op uren en willen onderzoeken doen, analyses uitvoeren, etc. Dat kan, maar wees hier kritisch op. Vaak kun je al heel veel zelf. 

Je wilt daarnaast niet in een ‘uurtje-factuurtje’ situatie terecht komen. Zorg ervoor dat je hier heldere afspraken over maakt en probeer issues te bundelen. 

Tot slot kan het zijn dat een webbureau jouw briefing niet helemaal begrepen heeft of bepaalde functionaliteiten wil gaan ontwikkelen die onnodig complex zijn. Ga hierover in gesprek met het bureau en probeer samen tot pragmatische oplossingen te komen. Houd altijd het einddoel in gedachten en vraag: kan het ook op een andere manier? 

Samenwerken met Blue Flamingos

Wij bij Blue Flamingos pretenderen niet alle wijsheid in pacht te hebben. En wij zijn zeker niet de ideale partner voor elk bedrijf.

Gelukkig niet, we houden ons bureau namelijk bewust klein en hetzelfde geldt voor ons klantenportfolio. Op die manier kennen wij onze medewerkers en klanten persoonlijk en blijven we altijd dichtbij onze kernwaarden en cultuur.  Dat vinden wij super belangrijk! Check ze en bekijk of dit aansluit op jouw visie. 

Daarnaast hebben wij een duidelijke manier van werken via Scrum, welke heel efficiënt is, maar natuurlijk wel bij jou moet passen. 

Denk jij dat wij een waardevolle toevoeging voor jouw business kunnen zijn? Laat dan hieronder jouw nummer achter en je wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld. Niet door een salesmanager of een new business manager. Maar gewoon door Ruud of Eelko. Wel zo persoonlijk! 

 

team lid
13 augustus 2021, doorEelko van Drongelen