Conversie optimalisatie

    Loading...

    Leer hoe conversie optimalisatie je website kan verbeteren en meer klanten kan binnenhalen. Ontdek onze werkwijze voor continue optimalisatie en haal het maximale uit je bezoekers!

    Wil jij het maximale uit je websitebezoekers halen? Met conversie optimalisatie speel je in op het gedrag van jouw doelgroep. Achter een conversie zit iemand die interesse heeft in jouw bedrijf en/of product(en). Helaas betekent dit niet dat alle geïnteresseerde bezoekers overgaan tot een conversie. En daar moet je natuurlijk iets mee doen! Met conversie optimalisatie stimuleer je de bezoeker om juist wél over te gaan tot een conversie. Na het lezen van dit artikel zul je exact begrijpen wat conversie optimalisatie betekent en hoe je het effectief kunt inzetten voor jouw bedrijf!

    Conversie_optimalisatie.jpg

    Bezoekers omtoveren tot klanten

    Veel factoren op een webpagina beïnvloeden onbewust het gedrag van een websitebezoeker. Om bezoekers aan te zetten tot een conversie, kan je onder andere de gebruikerservaring verbeteren, motivatie verhogen of juist duidelijke triggers creëren. Denk aan het optimaliseren van teksten en het simpeler maken van acties. Maar hoe werkt het? Wat is de sleutel tot succes?

    Wat is conversie optimalisatie?

    Conversie optimalisatie (ofwel CRO, Conversion Rate Optimization) is simpel gezegd: het optimaliseren van je website om zo het conversiepercentage te verhogen. Dit percentage noemen we ook wel conversieratio. Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker op je website een bepaalde actie onderneemt. Bijvoorbeeld het invullen van een formulier, het abonneren op een nieuwsbrief of het overgaan tot een aankoop.

    Als je wilt beginnen met conversie optimalisatie is het goed om vooraf bepaalde vragen te stellen. Sluit de content op de website nog aan op het verhaal dat je wilt vertellen? Is de omgeving gebruiksvriendelijk genoeg of zijn er bepaalde drempels die het moeilijk(er) maken om tot conversie over te gaan? Zo krijg je een duidelijk beeld wat eventueel aangepast kan worden. Maar.. de bezoeker is koning! Daarom is het belangrijk dat je uitgaat van bezoekersdata en A/B-testen.

    Het analyseren en testen is namelijk essentieel als het gaat om conversie optimalisatie. Je richt je op het verbeteren van de gebruikservaring, het verhogen van de motivatie van de bezoeker en het creëren van duidelijke triggers. Je kijkt bijvoorbeeld naar verschillende ontwerpen, knoppen, teksten of andere elementen. Nadat je een bevinding hebt gedaan, formuleer je een hypothese die je vervolgens gaat testen en analyseren. Op basis van de resultaten trek je een conclusie en kunnen de verbeteringen worden doorgevoerd.

    Onze werkwijze

    Analyse

    Eerst willen we weten: waar liggen de kansen voor conversie optimalisatie? Daarom gaan we onderzoeken wat bezoekers nu al doen en op welk punt ze precies afhaken. Deze grondige analyse begint met data verzamelen uit programma's zoals Google Analytics. De reden dat een gebruiker afhaakt is voor elke website weer anders. Het is daarom belangrijk dat we een concreet doel formuleren aan de hand van de wensen van de gebruiker: welke doelen moeten de bezoekers uiteindelijk bereiken?  

    Test it!

    Meten = weten! We willen graag achterhalen wat de impact gaat zijn naar aanleiding van verschillende verbeteringen. Eerst wordt er voor deze verbeteringen een hypothese geformuleerd. Deze hypotheses worden vervolgens getest met behulp van A/B-tests of multivariatie tests. Bij een A/B-test worden twee versies van een pagina gemaakt en aan willekeurige bezoekers getoond. De versie met de hoogste conversieratio is dan uiteindelijk de winnaar!

    Implementeren

    Als je voldoende resultaten hebt gekregen is het tijd om deze weer te analyseren. Zijn de resultaten betrouwbaar? Is het toeval of geeft het écht aan dat de ene versie beter werkt dan de ander? Als we hier achter zijn gekomen, kunnen we de winnende variant implementeren.

    Is dat dan het einde van het proces van conversie optimalisatie? Nee, je moet continu blijven analyseren, meten en testen! Dat is dé manier waarop je het meeste uit je website kunt halen. Conversie optimalisatie is namelijk een constant proces, je bent eigenlijk nooit klaar. Zo blijf je up-to-date en ben je altijd op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden.  

    Hulp nodig bij conversie optimalisatie?

    Kun je wel wat extra conversies gebruiken maar weet je niet waar je moet beginnen? We helpen je graag! Samen gaan we het beste uit jouw bezoekersstroom halen door een sterke conversie optimalisatie strategie toe te passen. Bovendien kijken we ook naar welke andere marketingtechnieken we eventueel kunnen toepassen om de conversie te verhogen. We gaan onderzoeken wie je bezoekers zijn en waar hun behoefte ligt. Onze CRO experts staan te springen om jouw conversie een boost te geven!

    Jij wilt toch ook meer klanten uit je bezoekers halen? 🔥
    Laten we samenwerken!
    Esther.png


    Blue Flamingos © 2024 |Sitemap