VakantieBesparen

    Loading...

    From scratch bouwden we een platform waar mensen binnen een oogopslag de prijzen van hun droomvakantie vergelijken. In januari 2019 was VakantieBesparen geboren. Al snel gooide de coronacrisis roet in het eten. We kwamen voor grote uitdagingen te staan en het scheelde weinig of VakantieBesparen redde het niet. Dankzij waakzame en doordachte acties is het platform weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis. Lees alles over onze succesvolle case! 

    Case VakantieBesparen achtergrond.png

    Hoe het allemaal begon

    Eind 2018 ontstond het idee om naast ons bestaande affiliate website weflycheap een nieuwe affiliate website op te zetten, genaamd VakantieBesparen. Het doel van VakantieBesparen is om binnen enkele oogopslagen de prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken. Hiermee willen we het onze bezoekers makkelijker maken om hun beoogde vakantie te boeken voor de beste prijs. 

    Het verschil tussen weflycheap en VakantieBesparen is dat de bezoekers van weflycheap zich nog aan het begin van de customer journey bevinden. De bezoekers van VakantieBesparen weten al waar ze graag naar op vakantie willen, maar ze willen graag zeker weten dat ze de beste prijs hebben. Zij zitten dus al een stuk verder in de customer journey. Beide doelgroepen vragen om een andere benadering, dus daar houden we rekening mee in het bepalen van onze marketingactiviteiten voor VakantieBesparen. Waar bij weflycheap de focus ligt op SEO, ligt bij VakantieBesparen de focus juist op SEA

    Hoe pakten we het aan?

    Een idee verandert bij ons al snel in concrete acties. Een van onze developers bouwde binnen twee weken de front-end. Een andere developer bouwde de back-end. Door het snelle schakelen binnen het team, stond binnen enkele weken de complete basis voor een nieuwe affiliate website.

    In januari 2019 gingen we live met de eerste advertenties, maar het adverteren ging niet zonder slag of stoot. De developers koppelden de accommodaties aan de back-end van de website. Aan de marketeers de taak om deze accommodaties te koppelen aan Google Ads en Bing Ads. Dit gebeurde allemaal handmatig en kostte weken de tijd. Een ding was duidelijk: dit moet efficiënter. Na veel research vond onze SEA-specialist een tool die onze uitdagingen kon tackelen. 

    Toen alles in duigen viel

    Alles stond en het liep goed. Met een mooie omzet mochten we niet klagen. Maar plotseling gebeurde er iets wat hele wereld op de kop zette: COVID-19. De reisbranche viel op zijn gat, net zoals veel andere branches. De omzet van VakantieBesparen daalde naar 0 en we besloten om het project on-hold te zetten. Het advertentiebudget werd gereduceerd naar 0, zodat we geen budget uitgaven aan vakanties die toch niet geboekt zouden worden. VakantieBesparen was niet meer rendabel.

    Het herstel na de coronacrisis

    Na een aantal jaren verdween de coronacrisis weer wat meer op de achtergrond. Toen de reisbranche weer rustig opkrabbelde, besloten we om ook weer rustig te starten met het inzetten van advertentiebudget op Google voor VakantieBesparen.

    Inmiddels zijn we qua omzet weer bijna terug op het oude niveau en hebben we al weer veel gesleuteld aan VakantieBesparen om het een nóg beter platform te maken. In de jaren van de coronacrisis hebben onze developers zichzelf ontwikkeld. Hun nieuwe kennis gebruikten ze om een nieuwe back-end en front-end te bouwen. Bovendien heeft VakantieBesparen een complete rebranding ondergaan. Het businessmodel is overigens nog wel hetzelfde. 

    Door de koppeling met WeCanTrack kunnen we per click herleiden of de advertentieuitgave winstgevend is. Op basis hiervan kiezen we een biedstrategie. 

    Onze biedstrategie is inmiddels grotendeels geautomatiseerd, maar we werken handmatig bij waar dit nodig is. Onze SEA-specialist houdt dagelijks alle uitgaven en opbrengsten nauwlettend in de gaten, zodat we zeker weten dat VakantieBesparen een winstgevend platform is. 

    De toekomst van VakantieBesparen

    Waar we begonnen met enorm veel handwerk, een laag conversiepercentage en weinig inzicht, zitten we nu op een level waar we bijna alles geautomatiseerd hebben, het conversiepercentage hebben vergroot door veel iteraties en A/B-testen en weten we precies wat iedere euro oplevert. De lessen die we hebben geleerd dankzij dit eigen project gebruiken we weer voor de werkzaamheden voor onze partners. 

    Na een aantal grote uitdagingen, hebben we VakantieBesparen weer een winstgevend platform gemaakt. Ons doel is om een winstmarge van 20% te behalen. Om dit te behalen leggen we de focus op het uitbreiden van SEA naar SEO en het creëren van een e-mailbestand. 

    Wil jij ook samen mooie dingen bouwen?
    Laten we dan samenwerken!


    Blue Flamingos © 2024 |Sitemap