E-commerce

    Loading...

    Wil jij starten met e-commerce? Vanuit verschillende oogpunten kun je een webshop beginnen. Vanuit passie, hobby of vanuit de business. Met dit artikel ben je klaar om goed van start te kunnen gaan!

    Wat is e-commerce?

    E-commerce staat voor electronic commerce, het bedrijven van handel via het internet. E-commerce is niet meer weg te denken en de ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart. Belangrijk is dat je de ontwikkelingen, trends en nieuws in de gaten blijft houden en daarop zo goed en efficiënt mogelijk op inspeelt. Met deze manier van handelen ben je in staat om je producten en diensten over de gehele wereld te verkopen - en dat 24 uur per dag, zeven dagen per week! Hoe gaaf is dat?

    Voor welke doelgroep start je?

    Voordat je gaat starten met e-commerce is het belangrijk om te weten aan welke doelgroep je jouw producten of diensten wil verkopen. Er zijn verschillende doelgroepen waarop een webshop zijn pijlen kan richten. Het doel kan een bepaalde leeftijdscategorie zijn of je kan richten op specifieke productgroepen. Denk bijvoorbeeld aan een webshop met fitness producten voor sporters of speelgoed voor kinderen.

    Voer een gedegen marktonderzoek uit zodat je goed van start kan gaan! Heeft je doelgroep meer een mobile first gedachte of juist niet? Neem dit mee om te kijken wat voor apparaat (mobiel/desktop) de doelgroep doorgaans gebruikt om tot koop van jouw producten over te gaan. Vanuit dit perspectief kun je de juiste keuzes maken naar de behoeftes van de consument.

    Hoe benader ik mijn doelgroep?

    Consumenten (B2C)

    Business 2 consumer, de term verklapt het al: van bedrijf naar klant. Het is de meest bekende manier van verkopen. Denk aan het kopen van vlees bij slager en jij eet het thuis op. De slager is de business, en jij bent de consumer. Dit is een voorbeeld van een fysieke winkel waar je naar toe kan lopen, maar dit concept kan ook middels e-commerce. De focus bij B2C ligt met name op de consument en vaak voor een grotere groep consumenten.

    Wanneer er op deze manier producten worden verkocht zullen de klanten op de webshop dezelfde productprijzen zien. Het aanbod van producten zal daarmee voor elke klant gelijk zijn.

    Bedrijven (B2B)

    Business 2 Business, simpel gezegd van bedrijf naar bedrijf. Voor elke klant kan er een gepersonaliseerd assortiment worden samengesteld zodat deze klant zijn eigen assortiment inzichtelijk en duidelijk heeft. Middels B2B richt het bedrijf achter de e-commerce website zich met name op een kleinere groep klanten.

    Uiteraard zijn er naast B2C en B2B nog andere manieren om met een webshop omzet te genereren, die buiten de scope van dit artikel vallen.

    Content is “king”

    Een van de belangrijkste onderdelen is dat de content van de webshop op orde is. Je zult blijvend moeten investeren in de verbetering van de content van je producten.

    Voor het schrijven van content pagina’s maken wij gebruik van het headless CMS Strapi.

    Afhankelijk van het aantal producten in je webshop kun je kiezen om de producten te beheren in een Product Informatie Management (PIM).

    Verder is het zaak om pagina’s te schrijven over bepaalde categorieën of producten om zo een betere ranking te verkrijgen in de zoekmachines. In een eerdere blog van ons hebben we geschreven over hoe je beter kan scoren dan je concurrentie op gebied van SEO. Dit kan je allemaal beheren in het Strapi CMS! 

    De stappen die hierin beschreven worden zijn:

    • Optimaliseer je content pagina’s voor SEO
    • Onderzoek naar zoekwoorden waarop je gevonden wil worden
    • Aan de slag met on-page SEO
    • Concurrentieanalyse voor SEO
    • Linkbuilding tips

    Zoekmachine optimalisatie (SEO)

    Een ander belangrijk onderdeel is dat de webshop op technisch vlak geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. 

    Core Web Vitals (CWV) is een sinds halverwege 2021 een enorm belangrijk onderdeel geworden. Het betreft hier met name de technische verbeteringen. Zorg ervoor dat je dit goed op orde hebt zodat je hierop door de zoekmachines hoger wordt gerankt. Wij hebben in ons artikel over de Core Web Vitals uitgelegd wat dit inhoudt. 

    Kunnen wij je hierbij helpen? Doe de gratis SEO scan!

    Technieken en tools

    Technieken

    Tools

    • Pagespeed Insights
    • SEMrush
    • Google Tag Manager
    • Google Analytics
    • Google Optimize
    Gratis SEO scan voor jouw e-commerce website!
    Vraag 'm nu aan! We checken direct even je Core Web Vitals.
    Michael Jongman


    Blue Flamingos © 2024 |Sitemap